DFDS venter synergieffekt på 200 mio kr
DFDS vurderer nu, at den kommende sammensmeltning af DFDS og Norfolkline vil udløse årlige omkostningssynergier på mellem 180 - 220 millioner, mod tidligere forventet 135 millioner kroner. Samtidig har DFDS indgået en med Stena Line.
DFDS kommer til at spare flere penge end først forventet på købet af Norfolkline. Det oplyser rederiet en meddelelse til Københavns Fondsbørs.
Sammensmeltningen af de to rederier ventes at være gennemført i slutningen af 2012. Hovedparten af integrationsplanen forventes imidlertid gennemført inden udgangen af 2011 svarende til omkring totredjedele af de forventede årlige synergier.
Omkostningerne til integrationsprocessen ventes at blive på mellem 175 og 200 millioner kroner.
Strukturelt opdeles DFDS i to nye forretningsdivisioner - Shipping Division og Logistics Division.
Shipping Division vil omfatte fragt- og passagerruter organiseret primært i geografiske enheder. Havneterminaler vil indgå som en integreret del af Shipping Division. Logistics Division vil omfatte trailer- og logistikaktiviteter samt container- og sideportsaktiviteter.
Traileraktiviteterne vil blive organiseret i geografiske enheder.
De to markedsorienterede divisioner vil blive understøttet af to ressourceenheder: People and Ships, der skal sikre en effektiv styring af de operative ressourcer, og Finance, hvor en hovedopgave blandt andet vil være at styre og følge op på gennemførelsen af integrationsplanen.
Samtidig har DFDS har indgået en ny space charter-aftale med Stena Line på ruterne Esbjerg-Immingham/Harwich. Det sker efter krav fra EU-kommissionen, der dog endnu ikke har godkendt den indgåede aftale.
Kilde: DFDS