Mols-Linien tror ikke på bro-regnestykke
Nye beregninger fra brotilhængere der viser, at en Kattegatbro vil kunne tjene sig selv hjem i løbet af 25 år, afvises nu af Mols-Linien. Rederiets topchef siger, at prisen for at bygge en bro er sat alt for lavt i regnestykket, mens væksten i bilparken er sat alt for højt.
"Vi stiller et stort spørgsmålstegn ved, at Kattegat-broen kun er sat til en pris på 77 milliarder kroner. Det er, efter alle eksperters vurdering, og det inkluderer dem, der har bygget broer, alt for lavt sat", siger den administrerende direktør hos Mols-Linien, Preben Wolff, til nyhedsbureauet Direkt.
"Vi skal mere hen mod de 120 milliarder kroner. Andre eksperter har vurderet, at den vil ligge mellem 100-120 milliarder kroner i pris", siger direktøren..
Det andet punkt i rapporten, som Mols-Linien stiller et spørgsmålstegn ved, er estimaterne angående stigende trafik og stigende antal biler.
"Der har de i rapporten lagt ind, at de forventer en årlig vækst i antallet af biler på 2,2 procent og et trafikspring på 25 procent, når Kattegat-broen", siger Preben Wolff, der afviser at såvel væksten i antallet af biler og trafikspringet bliver så stort.
"Når du korrigerer for de to væsentlige ting, trafikvolumen og byggeomkostninger, så er du oppe i 700-800 kr. i broafgift per bil, når lånet skal forrentes og i det hele med løbende drifts- og vedligeholdelsesomkostninger", siger rederidirektøren.
Kilde: sydinvest.dk