Sejerøfærgen opruster sikkerheden
Det kommunalt ejede færgeselskab bag Sejerøfærgen beklager dybt den ulykke der indtraf den 1. december 2009, hvor færgen med stor kraft kollidere mod kajen i Havnsø og flere passagerer kom til skade. Sikkerhedsprocedurerne på færgen er nu blevet ændret.
"Det var et meget beklageligt uheld. Vi vil gøre alt, hvad vi kan for at sikre, at det ikke sker igen", siger chefskipper Jens Raunsbæk.
Færgeselskabet og Kalundborg Kommune skærpede sikkerhedsprocedurerne efter ulykken og vil fremover skærpe yderligere.
Søfartsstyrelsens Opklaringsenhed har netop blevet offentliggjort en rapport som slår fast, at ulykken skete på grund af at færgen kom med for høj fart ind, som følge af førerens undervurdering af vind og sø, samt at problemer med bovthrusterne var en medfølgende årsag.
"Jeg er enig i rapportens konklusioner, og vi har allerede sat en masse i værk for at forhindre gentagelser", siger Jens Raunsbæk.
Tiltagene er blandt andet, at bovthrusterne har fået en alarmknap, som lyser hvis de fejler. Desuden er det blevet muligt at fjerne eventuelle elektroniske fejl på bovthrusterne ved et enkelt tryk.
"Problemet under anløbet var, at skibsføreren ikke kunne koble den ledige bovthruster ind, uden at den anden faldt ud", siger chefskipperen.
Opklaringsenheden vurderer, at færgen kom ind med for høj fart. Vinden var denne dag på 10 m/s og blæste ind direkte bagfra.
"Den konklusion er vi enige i, og for at forhindre en gentagelse er vi begyndt at reducere farten tidligere, ligesom at vi også indkobler bovthrusterne tidligere. Desuden er det præciseret i vores sikkerhedsprocedurer at man ikke går i havn hvis ikke begge bovthrustere fungerer optimalt", siger Jens Raunsbæk.
For at sikre passagerne yderligere bliver der nu per automatik udsendt en ankomsthilsen i højtalerne 10 minutter før ankomst, hvor passagerne bedes gå i bilerne eller blive siddende i salonen til færgen ligger stille.
"Føreren var alene på broen på ulykkestidspunktet, da styrmanden forsøgte at finde maskinchefen på grund af problemerne med bovthrusterne. Det sker ikke igen, da vi har indført brugen af bærbare radioer", siger chefskipperen.
For at mindske chancen for menneskelige fejl er der indført efteruddannelse.
"Som den første færge under sammenslutningen Småøernes Færgeselskaber, har Sejerøfærgen indført at både nye og erfarne skibsførere og styrmænd skal på kursus i simulator. Her undervises de i almindelig manøvrering og sejlads under svære forhold", siger Johan Ib Hansen, vej- & parkchef Kalundborg Kommune.
Kilde: Kalundborg Kommune