Vand- og røgkanoner bekæmper pirater
Søværnets Operative Kommando arrangerede onsdag en test af anti-pirat udstyr om bord på miljøskibet Gunnar Seidenfaden i Storebælt. Testen havde til formål at undersøge, om f.eks. røgkanoner er et brugbart våben i kampen mod piraterne.
Det var svært at se en hånd for sig på dækket af Gunnar Seidenfaden, da der onsdag blev tændt for de medbragte røgkanoner. Og selvom der kun var tale om et mindre kraftigt testudstyr, var resultatet lovende.
"Jeg er ikke i tvivl, at hvis man skalerer op, så vil det virke fint. Det kræver bare noget mere strøm", siger Eske Slemming, produktchef hos MSS Professional, der står bag de avancerede røgkanoner.
Se billeder fra testen HER
Og strøm er der masser af på et stort handelsskib.
Og jo mere strøm man har, jo mere røg kan man producere. Og for at gøre det endnu sværere for angribende pirater at orientere sig, kan man f.eks. blande røgen med pulserende strobelys.
Opfindsomheden er stor, når det gælder udstyr der skal gøre livet surt for pirater. Og markedet er vokset i takt med, at stadig flere handelsskibe udsættes for angreb.
A.P. Møller - Mærsk er blandt de store købere på markedet, og med om bord på Gunnar Seidenfaden.
"Hvis man kan lægge en røg der er så tæt som da det var tættest, kan jeg godt forestille mig at det vil fungere", siger Kasper Bøgh Jensen, Assistant General Manager, Maersk Maritime Technology.
På Esplanaden fokuserer man på omkostningseffektive løsninger, og her er razor wire monteret langs skibssiden i øjeblikket det bedste køb. Men også forbundet med ulemper - f.eks. hvis besætningen selv har brug for at komme hurtigt i vandet.
En anden velkendt teknik er vandkanoner. Her bød dagen på en ny type fjernstyret vandkanon, der ved stort tryk sender en kraftig vandstråle op til 95 meter ud fra skibssiden. Men så langt rakte dagens test-kanon dog ikke
"Den kunne ikke skyde så langt som vi regnede med. Men trykket er også lavere her. 6 bar mod 10 bar på et stort skib", siger Kasper Bøgh Jensen.
Men der var dog ingen tvivl om, at vandstrålen var kraftig nok til at gøre livet surt om bord på det mindre, hurtigsejlende miljøskib - der i dagens anledning agerede piratskib på Storebælt. Når det ellers kom tæt nok på.
Se billeder fra testen HER
Bag dagens test stod, ud over Søværnet, de deltagende leverandører og A.P. Møller - Mærsk, også Danmarks Rederiforening.
"Vi har naturligvis en interesse i, at der udvikles så effektive våben mod piraterne som muligt", siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen.
"Via vores ERFA-grupper sørger vi så for, at den viden der er, kommer alle til gode".