Svigt på broen skyld i grundstødning
Den britiske Marine Accident Investigation Branch slår nu fast, at det var dårligt teamwork på broen af Mærsk Kendal der i september 2009 var skyld i, at det 6.696 TEU store containerskib gik på grund på Monggok Sebarok revet i Singapore-strædet
Ingen om bord kom til skade og der skete ingen forurening i forbindelse med grundstødningen. Men der skete stor skade på skibet.
Grundstødningen skete, efter at Mærsk Kendal ændrede kurs, for at vige til styrbord for tre skibe der var på vej ud af Jong Channel.
Ifølge MAIB var det planen, at containerskibet ville korrigere sin kurs mod bagbord, når det havde passeret det sidste af skibene.
Men på trods af talrige advarsler fra Singapore Vessel Traffic Management and Information System (VTIS), blev manøvren aldrig gennemført, ligesom Mærsk Kendal heller ikke reducerede farten i tide til at afværge ulykken.
MAIB kritiserer i den forbindelse teamworkarbejdet på broen, bl.a. manglende passage planlægning, manglende overvågning af position samt ineffektivt samspil mellem officererne..
Maersk Line har efterfølgende lovet at stramme op på procedurer og træning.
Kilde: Tradewinds