Rederier kan vinde på nye ruter i ishavet
De danske rederier kan spare millioner af kroner ved at sejle fra Atlanterhavet til Stillehavet via nordøstpassage nord om Rusland. Ruten er blevet en mulighed fordi området i de seneste år blevet mere og mere isfrit om sommeren.
"Hvis det rent kommercielt viser sig at være en god forretning, og man får etableret det nødvendige sikkerhedsberedskab, som skibstrafikken ellers er kendt for, så vil vi da helt sikkert være åbne over for at se på det. Min vurdering er, at der inden for de næste 10 år vil være fast trafik gennem passagen," siger Bo Cerup-Simonsen, vicepræsident og chef for Maersk Maritime Technology, til Politiken.
I Torm er man endnu længere fremme, og overvejer allerede til sommer at tage turen langs den nordrussiske kyst. Det siger general manager, Niels Boesen Knudsen til avisen.
Men ikke alle rederier kan bare gå i gang. En passage gennem farvandet kræver isklassificerede skibe, det indebærer blandt andet forstærkede skrog og en helikopterplatform
Også på en anden front, kan besejling af nordvestpassagen ændre det handelsmønster vi kender i dag. Det skriver Stockholm International Peace Research Institute i en rapport:
"De nordiske lande kan blive Kinas nye indgang til Europa, fordi forsikringsomkostningerne i forbindelse med den traditionelle rute gennem Suez-kanalen er mere end tidoblet som følge af pirateri. Et isfrit Arktis vil i Kinas optik højne værdienaf at have nære forbindelser til de nordiske lande", hedder det i rapporten..
Kilde: Politiken