Absalon i aktion mod piratmoderskib
Absalon er igen på piratjagt i farvandet ud for Somalia. I tre dage skyggede det danske kommandoskib en kapret indiske dhow der blev brugt som moderskib for piraterne. Derefter opgav piraterne at kapre et nyt skib, og vendte tilbage til Somalia.
"Det er godt, at vi kan få taget hul på problematikken omkring piratmoderskibene. De ligner de almindelige skibe i området og sejler rundt i et område på størrelse med hele USA. Derfor er de svære at opdage, men når vi så endelig finder dem, kan vi overvåge dem og dermed sætte dem ud af spillet. Hvis vi forsøger at overtage moderskibet med magt, kan vi risikere, at civile bliver dræbt. Derfor er den bedste løsning at skygge skibet for derved at undgå, at piraterne angriber handelsskibene", siger chefen for Absalon, kommandør Dan B. Termansen.
Absalon havde over tre dage skygget et mindre indisk fragtskib - en såkaldt cargo-dhow. Dhowen blev brugt af pirater som moderskib, og piraterne holdt dhowens 12-mand store indiske besætning fanget om bord til at sejle dhowen for sig. Piratmoderskibene opererer typisk i det enorme havområde øst for Somalia.
Ved at skygge dhow'en forhindrede Absalon, at piraterne kunne angribe handelsskibe, og efter tre dage vendte dhowen tilbage mod Somalia, hvor den 100 sømil fra kysten blev mødt af det kaprede skib Asian Glory.
Piraterne forlod dhowen og blev samlet op af det 185 meter store biltransportskib, der sammen med skibets bulgarske besætning er kapret af piraterne.
Absalons boardinghold gik - efter anmodning fra den indiske besætningen - umiddelbart efter om bord på den indiske dhow for at sikre, at dhowen og dens besætning var i god behold. Den indiske kaptajn forklarede, at skibet manglede brændstof, men at besætningen efter omstændighederne var ved godt mod.
I øjeblikket er Absalons besætning ved at sikre efterretninger om piraternes færden, deres måde at operere på samt modtage vidneforklaringer fra besætningen. Besætningen får desuden tilbudt et lægetjek og lidt frisk proviant.
Når Absalon har udbedret de mindre skader på dhowen og har udleveret brændstof og vand til besætningen, kan dhow'en søsikkerhedsmæssigt forsvarligt fortsætte sin sejlads.
Kilde: SOK