Tankskibsflåden vokser mindre end frygtet
Det store antal aflyste og udsatte leveringer af nye tankskibe er begyndt at slå igennem på tankmarkedet. Sammen med udfasningen af enkeltskrogs tankskibe betyder udviklingen nu, at antallet af visse tankskibe begynder at falde.
Det amerikanske mæglerfirma Charles R Weber venter nu, at verdens flåde af supertankere og Panamax tankskibe vil falde i år, mens antallet af Suezmax og Aframax tankere kun vil stige meget moderat.
Ifølge Charles Weber voksede flåden af supertankere med 22 fartøjer sidste år. 52 af 68 kontraherede nybygninger blev bygget, tre nybygninger blev aflyst, og 16 blev udskudt - mens 30 supertankere blev ophugget eller ombygget.
I år ventes 75 supertankere at forlade flåden, mens 71 ny supertankere vil blive leveret. Det fører alt i alt til en 0,7 procent stor reduktion af tankskibsflåden.
Ifølge Charles Weber vil Panamax flåden vokse med to skibe i 2010, forudsat at alle de 30 kontraherede nybygninger rammer vandet. Sidste år steg flåden kun med 20 skibe, efter at kun 45 procent af de forventede 56 nybygninger blev leveret. 15 nybygninger blev aflyst mens yderligere 21 blev udskudt.
Suezmax tankskibene står for den største stigning i år med 54 nybygninger hvoraf kun 16 er blevet aflyst. Det svarer til en flådevækst på 9,6 procent mod 8,5 procents vækst i 2009.
Sidste år blev tre Suezmax nybygninger aflyst men 29 blev udskudt.
Antallet af Aframax tankere ventes at vokse med 41 skibe, efter at 89 nybygninger kommer til og kun 48 tankskibe forlader flåden. Det svarer til en vækst på 4,9 procent, sammenlignet med 6,8 procent i 2009, hvor 67 af de 108 kontraherede skibe blev leveret. 24 nybygninger blev udskudt, mens 17 nybygning blev aflyst.
Kilde: Tradewinds