Tid for fornyelse af bunkerscertifikater
Inden den 20. februar 2010 skal forsikringscertifikaterne for skader forårsaget af bunkersolie være fornyet. Danske skibe med en bruttotonnage på 1000 eller derover er omfattet af forsikringskravet og må ikke sejle uden et gyldigt certifikat om bord
Skibe uden gyldige bunkerscertifikater vil blive tilbageholdt.
For at sikre at skibene har gyldige certifikater efter den 20.februar 2010 anbefales det at indsende ansøgning til Søfartsstyrelsen hurtigst muligt.
Erklæringen fra forsikringsselskabet, det såkaldte Blue Card, der bekræfter, at skibet er forsikret for bunkersskader i overensstemmelse med bunkerskonventionen, skal indsendes i original til Søfartsstyrelsen. Dog kan elektronisk kopi af erklæringen fra forsikringsselskabet accepteres, h visforsikringen er udstedt af en Protection & Indemnity Club (P&I klub)* der er med i International Group of P&I Clubs.
E-mail adressen er bunkercertifikater@oem.dk.
Der betales et omkostningsbestemt gebyr på 1.300 kr. for udstedelse af certifikatet. Certifikatet udstedes for den periode, som forsikringen gælder. For de nye certifikater vil det sige frem til den 20. februar 2011.
Certifikatet udstedes først, når betalingen er registreret. Originalcertifikatet skal opbevares om bord på skibet.
Kravet om bunkerscertifikat gælder også alle udenlandske skibe med en bruttotonnage på 1.000 eller derover, der enten anløber dansk havn eller andet laste- eller lossested i Danmark eller på den danske kontinentalsokkel, eller som ønsker at operere fast på dansk søterritorium. Søfartsstyrelsen kan i de tilfælde udstede bunkerscertifikat for skibe fra lande, der ikke har tiltrådt bunkerskonventionen. For udenlandske skibe, der anløber dansk havn, udstedes bunkerscertifikat for højest 3 måneder. For skibe, der opererer fast på dansk søterritorium, fastsættes certifikatets gyldighed efter en konkret vurdering og maksimalt til 20. februar 2011.
Reglerne om bunkerscertifikater findes nærmere beskrevet i bekendtgørelse nr. 838 af 18.august 2008 om certifikater til bekræftelse af forsikring eller anden garanti til dækning af det civilretlige ansvar for forureningsskader forårsaget af bunkersolie fra skibe.
Kilde: Søfartsstyrelsen