Sikkerheden i Malacca Strædet bekymrer
Malaysia, Singapore og Indonesien går nu sammen om at øge sejladssikkerheden i Malacca Strædet. Det sker efter at der på mindre end et år er sket otte større ulykker i det stærkt trafikerede stræde.
Den mest alvorlige ulykke indtraf den 19. august, hvor produkttankeren Formosaproduct Brick og fragtskibet Ostende Max stødte samen. Tankskibet brød i brand efter kollisionen, og ni besætningsmedlemmer omkom.
Den 3. december sidste år kolliderede fragtskibet Bright JS med containerskibet
Asian Trader. Den 23. april i år kolliderede det iranske fragtskib Danoosh med containerskibet Lagun Mas, og den 3. maj stødte bulkcarrieren Lingayen Star ind i det japanske tankskib Takasago i strædet.
Dertil kommer tre grundstødninger og en brand om bord på et tankskib.
Singapore foreslår, at der etableres et fælles redningscenter der døgnet rundt skal observere strædet og koordinere eventuelle redningsindsatser.
Malacca Strædet og Singapore Strædet er 520 sømil langt, og en tredjedel af verdenshandelen og halvdelen af al olieeksport passerer gennem de to stræder.
Kilde: Lloyds List