Større redningsaktion i Nordsøen
En dansk redningshelikopter var søndag i gang med at evakuere 10 besætningsmedlemmer fra et nødstedt fragtskib i Nordsøen. Skibet, der befandt sig ud for Thorsminde, var ude af stand til at manøvrere, efter at styremaskinen var gået i stykker.
Det 9.200 DWT store ro/ro skib Maestro Sun, der er indregistreret på Marshall øerne, tilkaldte assistance fra de danske myndigheder via Lyngby Radio søndag morgen.
Det skete efter at besætningen om bord på det 23 år gamle, danskbyggede skib, for anden gang havde mistet kontrollen med skibet, på grund af problemer med styremaskinen. Et forsøg på at rigge et nødror til mislykkedes, hvorefter skibets danske kaptajn besluttede at rekvirere hjælp fra en slæbebåd.
Men slæbebåden, der skulle komme fra Esbjerg, kunne først nå frem til positionen ved 18-19 tiden i aften.
"Kaptajnen var bekymret for at skibet ramte kysten før slæbebåden nåede frem, derfor valgte han at lade ankrene gå, da skiber nåede ind på 30 meters dybde", siger stabsvagten i SOK til maritimedanmark.dk
"Heldigvis ser det ud til, at ankrene holder", siger stabsvagten.
Der var meget hårdt vejr i Nordsøen. Det blæste 23-24 sekundmeter og Maestro Sun meldte om 6-7 meter høje bølger på stedet.
SOK sendte en redningshelikopter til positionen, hvor den hejste 8 af de 25 besætningsmedlemmer i sikkerhed. De otte sømænd blev sat i land i Stauning Lufthavn.
Resten af besætningen bliver indtil videre om bord på skibet.
Miljøskibet Gunnar Thorsen er på vej fra Frederikshavn, men kunne først være fremme omkring samme tid som slæbebåden fra Esbjerg.
Maestro Sun har ingen last om bord, og stikker derfor kun fem meter. Skibet var på vej til den tyske havneby Bremerhafen da styremaskinen brød sammen.
Skibet har haft en omtumlet tilværelse siden det i 1986 blev bygget for Mercandia på Frederikshavn Værft. Det har skiftet navn og ejer mange gange. Lige nu sejler det for det hollandske rederi Van Uden i Rotterdam.