Mærsk Line drosler kraftigt ned for flåden
Mærsk Line går nu i gang med at skære kraftigt ned i sin flåde. Op mod 35 containerskibe vil enten blive lagt op eller sendt til ophugning i år. Samtidig arbejder rederiet på at udskyde leveringen af nye skibe.
"Tilpasningen af flåden er helt klart forårsaget af den økonomiske krise, som blandt andet giver sig udslag i flere oplagte skibe. Som operatør er det selvfølgelig noget skidt at have skibe lagt op, for man vil jo hellere have skibene til at sejle og tjene penge. Men i et marked, som det vi befinder os i nu, er det et tegn på, at vi bruger vores flåde så effektivt, som vi kan", siger vicedirektør Søren Andersen, Maersk Line, til dagbladet Børsen.
Maersk Line kontrollerer i dag over 500 containerskibe. Lige nu er 15 af disse skibe lagt op, et tal der ventes at stige til 25 i løbet af året. Skibene ligger i henholdsvis Skotland, Grækenland, Thailand, Hong Kong og Malaysia.
Dertil kommer, at 10 skibe er sendt til skrotning, og yderligere 2 ventes sendt til skrotning i løbet af de næste måneder.
På nybygningsfronten er det lykkedes Mærsk at få udskudt levering af 38 nybygninger ud af de i alt godt 40 skibe, som rederiet har i ordre, oplyser vicedirektøren.
Tendensen med flere oplægninger og ophugninger af skibe i den internationale shippingverden, ser ud til at fortsætte en rum tid endnu, vurderer Bimco.
"Det ser ret sort ud. Det sker hyppigere og hyppigere, at skibe lægges koldt op - altså lukkes fuldstændig ned, fordi rederierne forudser, at det vil vare en rum tid, før det bliver økonomisk rentabelt at tage skibene ind i flåden igen. Antallet af skibe, som bliver hugget op i øjeblikket, er også ret stort", siger Aron Sørensen, seniorrådgiver hos Bimco.
Kilde: Dagbladet Børsen