Vrede over banks rolle i rederikrak
Flere store kreditorer i det krakkede tørlastrederi Atlas Shipping beskylder nu Danske Bank for at have begået urent trav i ledtog med kuratorerne og de tidligere ejere af Atlas under oprydningen efter rederiets milliardstore kollaps.
"Det handler om, at Danske Bank og Danmarks Skibskreditfond var bange, de havde engageret sig med Atlas Rederi, da det hele begyndte at gå ned. De har nu fået sikret de fleste af deres egne penge og de tidligere ejere har fået deres rederi finansieret af kreditorerne", siger en af kreditorerne til dagbladet Børsen.
En kulegravning af handlen gennemført af Børsen viser, at den danske storbank, sammen med de tidligere ejere, fik trukket de eneste aktiver af værdi ud af konkursboet - nemlig Atlas Rederi, der var ved at få bygget en stribe skibe i Kina og som havde en lukrativ charterkontrakt til en værdi af mere end 150 millioner kroner liggende.
Det viser sig, at den anselige charterkontrakt med det schweiziske stålhandelsselskab Carbofer er røget med kvit og frit i handlen af Atlas Rederi.
Kuratellet har ikke nævnt kontrakten, hverken i plancherne på informationsmødet om salget af Atlas Rederi eller i beskrivelsen af salget i de efterfølgende cirkulæreskrivelser til kreditorerne.
Kreditorerne i boet omfatter primært udenlandske rederier, forsikringsselskaber og olieselskaber med samlede bruttokrav på 1,4 milliarder kroner. Flere af kreditorerne er så skeptiske over for konkursen og bobehandlingen - særligt salget af Atlas Rederi - at et kreditorudvalg bestående af tre advokater nu er blevet nedsat for at stille spørgsmål til kuratorerne.
"I Atlas Rederi var der købt nogle skibe, og de var for dyre, men der lå også en treårig charterkontrakt på et af skibene, og den mener jeg ikke, at Bo Kristensen og Per Møller har betalt en krone for", siger en af kreditorerne til Børsen.
Kurator på konkursboet Hans Hedegaard fra advokatfirmaet Plesner bekræfter eksistensen af den treårige kontrakt med det schweiziske stålhandelsselskab Carbofer.
Kontakten indeholder en lejepris på 30.000 dollar om dagen - eller cirka det dobbelte af dagens markedsniveau.
Kilde: Dagbladet Børsen