Ex-Mærsk skibe i amerikansk miljøsag
To tidligere Mærsk skibe, Emilie Mærsk og Emma Mærsk, der blev bygget til Mærk på Lindøværftet i 1979 - 1980, men senere har sejlet med forsyninger for den amerikanske flåde i mange år, er blevet centrum i en meget omtalt miljøsag i USA.
Under navnene MV 1ST LT Alex Bonnyman og MV PFC James Anderson Jr., har de to skibe siden 1984 sejlet for den amerikanske flådes civile gren, Military Sealift Command - MSC, som fremskudte lagre.
Formelt var skibene ejet af Wilmington Trust, men reelt blev de drevet på langtidscharter af Mærsks amerikanske datterselskab, Maersk Line Ltd.
Nu er de to skibe udgået af flådens tal, og da ejerne ikke ønskede at få dem tilbage, er de solgt til et skuffeselskab ved navn Star Maritime Corporation, der siger de vil bruge dem til fortsat fragtsejlads.
Men amerikanske miljøforkæmpere frygter nu, at handlen i virkeligheden dækker over, at skibene skal skrottes. Men da der er risiko for, at skibene indeholder giftige stoffer, er det dyrt at skrotte dem på forsvarlig vis. Derfor mener kritikerne, at ejerne blot har skubbet et nyt selskab ind, for at kunne skrottet skibene et usikkert men billigt sted - uden selv at blive draget til ansvar for det.
Den amerikanske miljømyndighed US Environmental Protection Agency siger, at den nye ejer - Star Maritime Corporation - har oplyst, at man planlægger at sejle videre med skibene, og at der ingen planer er om at ophugge dem i et fremmed land.
Alligevel har EPA, efter pres fra miljøforkæmperne, valgt at skrive til de danske myndigheder, for at få oplyst, om der blev anvendt giftige stoffer, da skibene i sin tid blev bygget.
Her er der især fokus på polychlorerede biphenyler, eller PCB. PCB er elektrisk isolerende og kan ikke brænde. Derfor blev PCB tidligere brugt til bl.a. kabler, pakninger og elektromagnetisk udstyr i skibe, men også som komponenter i skibsmaling.
Stoffet mistænkes for at være kræftfremkaldende.
Siden 1976 har brugen af PCB været forbudt i Danmark. Da skibene er bygget tre år senere, har de danske myndigheder da også svaret US Environmental Protection Agency, at man ikke har grund til at tro, at der er PCB på skibene.
Svaret har dog ikke afholdt miljøaktivisterne fra at kræve, at de to skibe ikke må forlade USA, før sagen, og skibene, er undersøgt til bunds.
EPA har, på baggrund af oplysningerne fra de danske myndigheder, valgt ikke at efterkomme miljøaktivisternes krav. EPA siger dog, at man fortsat vil følge sagen, og eventuelt gribe ind, hvis der kommer nye oplysninger frem.
Det ene af de to skibe, der nu er omdøbt til Anders og Bonny og sejler under St Vincent & the Grenadines flag, forlod i sidste uge Norfolk med kurs mod Santos i Brasilien.
Kilde: MarineLog