Mærsk får miljøpris for at sejle langsomt
Maersk Lines er udnævnt til Sustainable Shipping Operator of The Year for rederiets super slow steaming koncept, der sænker brændstofforbruget ved at lade skibene sejle langsommere.
Gennem et stort studie af sine skibe, fandt rederiet i 2007 ud af, at motoren fungerer fint, når de opererer på 10 procent, og at grænsen dermed ikke var som før estimeret 40-60 procent. Det gør det muligt for containerskibe at sejle med den halve fart, hvilket mindsker brændstofforbruget og CO2 udslippet betydeligt.
"Vi er meget dedikeret til opgaven med at minimere vores påvirkning af miljøet og føre forretning på en energirigtig måde. Vi har udfordret myterne i industrien og med forskning dokumenteret, at besparelserne ved slow steaming er større en hidtil antaget", siger Søren Stig Nielsen, chef for Sustainability hos Maersk Line.
Over 100 skibe i Maersk Lines flåde sejler med slow steaming. For skibstypen Post-Panamax betyder slow steaming, at man kan spare en million dollar på brændstof om året, eller 3500 ton brændstof og 10.000 ton CO2 om året.
Kilde: Sydinvest