Sørøvere koster danske redere en milliard
Danmarks Rederiforening vurderer, at piraterne indtil nu har kostet de danske rederivirksomheder omkring en milliard kroner, hvis man medregner alle de ekstra udgifter som pirateriet har medført i de senere år.
"Løsepenge er det mindste af det hele. Det er forsikringer, rådgivning og udgifter til at sejle syd om Afrika, der fylder på regningen. Tilsammen bliver det til et milliardbeløb", siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, til epn.dk
Den danske rederibranche er i stigende grad bekymret for udviklingen, selv om man nogenlunde har fået sikret trafikken i Adenbugten, der er en af den globale søfarts vigtigste farvande, med bl.a. konvojsejlads. Stort set hele samhandlen mellem Asien og Europa passerer her forbi.
Nu er piraterne i stedet rykket ud for Somalias østkyst og har dermed langt mere plads at boltre sig på i Det Indiske Ocean. På grund af millionindtægterne fra kapringerne i Adenbugten er de nu i stand til at operere langt fra kysten.
Det gør det umuligt at bruge konvojsejlads som et værktøj til at komme piratfænomenet til livs. Derfor foreslår rederibranchen, at man med international hjælp iværksætter en patruljetjeneste bestående af fartøjer fra Somalias nabolande. Ikke mindst fordi en somalisk retsstat har endog meget lange udsigter.
Via den internationale indsats er der i dag samlet flere end 20 internationale flådefartøjer ved Somalias kyster. Og det er ikke ubegrundet, ifølge Jan Fritz Hansen. Han mener, at der er grundlag for, at det bliver endnu værre i takt med, at skibene øger deres sikkerhed - det vil tvinge piraterne til at gå endnu hårdere til værks.
"Det eskalerer lige meget hvad. I takt med at vi beskytter os bedre og bedre, vil de gå endnu længere og benytte sig af grovere midler. Pirateriet er ved at blive en industri", siger Jan Fritz Hansen til avisen.
Den danske shippingbranche mødes i dag for at drøfte situationen.
Kilde: epn.dk