Royal Arctic Line fik lavere overskud
Royal Arctic Lines fik et markant lavere overskud i 2008. Overskuddet før skat blev på 10,1 millioner kroner mod et overskud på 33,4 millioner kroner i 2007. Efter skat blev overskuddet i år på 6,2 millioner kroner mod 23,3 millioner kroner i 2007.
Overskuddet på 6,2 millioner kroner efter skat er som forventet, jævnfør halvårsmeddelelsen, men det betragtes af bestyrelsen ikke som tilfredsstillende. Resultatet ligger 20 millioner kroner under det niveau, der anses som nødvendigt for at sikre fremtidige investeringer.
Det er stigende driftsomkostninger der ligger til grund for det ikke helt tilfredsstillende resultat. Driftsomkostningerne udgjorde i 2008 787,6 millioner kroner mod 703,3 millioner i 2007. De væsentligste stigninger omfatter skibenes omkostninger, herunder de høje oliepriser i 2008, samt administration og personaleomkostninger.
Olie- og valutakurstillægget regulerer over tid de udsving, der er i oliepriserne, men den halvårlige regulering har endnu ikke udlignet de voldsomme udsving i oliepriserne i 2008.
Med udgangen af december havde Royal Arctic Line derfor et efterslæb på området på 17 millioner kroner, hvilket påvirker resultatet i negativ retning. Efterslæbet forventes indhentet i første halvår 2009.
Koncernens samlede indtægter udgør 858,1 millioner kroner mod 792,8 millioner kroner i 2007. De koncessionsbaserede indtægter beløber sig til 589,8 millioner kroner mod 549,3 millioner kroner i 2007.
De fordeler sig med 68 % på transport til Grønland, 20 procent på transport fra Grønland og 12 procent på transport internt i Grønland, hvilket er præcis samme fordeling som i 2007.
Indtægter, der ikke relaterer sig til koncessionen, udgør 201,9 millioner kroner imod 181,6 millioner kroner i 2007, eller 23,5 procent af de samlede indtægter (23 procent i 2007).
Andre driftsindtægter udgør i 2008 66,5 millioner kroner mod 61,9 millioner kroner i 2007, og omfatter primært servicebidrag fra Grønlands Hjemmestyre til Royal Arctic Bygdeservice A/S.
Kilde: Royal Arctic Line