RAL-direktør erkender fejl ved nye skibe
Royal Arctic Lines ældre skibe, Pajuttaat, Johanna Kristina og Vestlandia, bliver muligvis nødt til at overtage serviceringen af bygderne fra de to helt nye bygdeskibe, Ivalo Arctica og Minik Arctica, da de nye skibe er for store til at anløbe visse havne.
”Vi har visse bygder i Grønland som har dybgangsforhold og indsejlingsforhold, der gør det svært for de nye skibe at lave direkte anløb. Det har jeg det grundlæggende rigtig skidt med”, siger direktør i Royal Arctic Line, Verner Hammeken til KNR.
Direktøren for Royal Arctic Line erkender, at selskabets nye bydgeskibe har vist sig alt for store til serviceringen af visse bygder, og selskabet arbejder på en løsning, så de ældre skibe, der ellers skulle udfases, kan overtage serviceringen af bygderne.
Problemet har ifølge Verner Hammeken været kendt gennem flere år, men man mente, at de nye containerskibe var meget mere effektive end de gamle palleskibe. Det ville derfor ikke betyde noget, at losningen tog lidt længere tid i enkelte havne.
”Hvis det viser sig, at vi fortsat har problemer med at servicere de bygder, hvor de nye skibe sejler, så skal vi jo lave planen om, så vi ikke mister den tid, som vi oprindelig troede, vi ikke ville miste”, siger Verner Hammeken.
I første omgang vil Royal Arctic Line se på, hvad man kan gøre med de ældre skibe, så servicen opretholdes. Samtidig er rederiet nu i gang med at lave specifikationerne på nogle nye skibe til servicering af bygderne. Disse skibe ventes leveret i 2019. De finansieres med penge, som RAL sparede ved at annullere kontrakten på to andre bygdeskibe sidste år.
Ifølge Verner Hammeken er investeringen i Ivalo Arctica og Minik Arctica ikke helt spildt, da skibene kan bruges til andre opgaver. Royal Arctic Line vil senere på året meddele, hvornår skibene bliver udskiftet.
Kilde: KNR