Koreansk rederi mangler 90.000 containere
SM Shipping, et nyoprettet containerrederi under Sydkoreas Samra Midas Group, der købte Hanjins Asien-Nordamerika rute efter konkursen, mangler 90.000 containere. Rederiet havde planlagt at starte tjenesten i marts, menhar problemer med at skaffe containere til sine 12 skibe.
”Da det tager tre til fem måneder at få leveret nye containere, vil SM Shipping sikkert ikke kunne starte sin service i marts som planlagt”, siger kilder på højt niveau
i shippingbranchen ifølge flere koreanske medier.
De fleste af Hanjin Shippings containere er blevet beslaglagt af redere og myndigheder i udlandet, efter at selskabet gik i betalingsstandsning. SM Shipping skal bruge omkring 90.000 containere for at levere laster på sin primære Asien-Nordamerika rute og andre.
Før Hanjin Shipping kom under konkursbehandling ved en koreansk domstol i september sidste år, ejede landets største og verdens syvende største afskiber 530.000 containere.
Containerpriserne er steget på grund af øget efterspørgsel. En ny 20-fods container koster 2.100 USD per enhed, mod et gennemsnit på 1.700 til 1.800 USD sidste år. SM Shipping skal dermed bruge cirka 189 millioner USD, for at anskaffe nye containere nok til at fylde sine skibe.
”Vi planlægger at købe brugte containere for at starte driften af vores store Asien til Nordamerika rute, og gradvist tilføje resten til andre ruter. Vi arbejder hårdt på at påbegynde driften i marts som planlagt,” siger en talsmand fra SM Shipping.
Kilde: Hellenic Shipping News