Redere: DIS- ordning er nødvendig
Nogle fagforeninger finder, det er et problem, at danske søfolk ikke straks kan få job, hvis de bliver ledige. Det er en naturlig reaktion på den aktuelle krise i skibsfart ifølge Danmarks Rederiforening. Uden DIS-ordningen ville der være langt færre veje til ny beskæftigelse ifølge Rederiforeningen.
”Der er ingen tvivl om, at det er fuldt stop lige nu. Det gælder søfarten globalt. Det går ikke godt og det gør det ikke globalt. Det er klart, at i sådan en situation må man slippe nogle folk. Det gælder danskere og det gælder udlændinge” siger direktør Jakob Ullegård i Danmarks Rederiforening, til Ekstra Bladet.
En historie i Ekstra Bladet tirsdag beretter, at andelen af udenlandske søfolk på danskflagede skibe er vokset over de sidste mange år. Dertil kommer, at de aktuelle udfordringer i branchen har givet anledning til fyringer og har gjort det svært for søfolkene at få job igen.
Der er ifølge Jakob Ullegård ganske enkelt også brug for udenlandske søfolk, når de danske rederier er vokset efter finanskrisen i 2007. Den stærke, danske handelsflåde er en af grundene til, at rederierne har 5.700 ansatte i land i Danmark, som bidrager med 1,8 milliarder kroner årligt i skattebetalinger.
”Ordningen med sømandsskat er en af krumtapperne i dansk skibsfart. Uden den ville vi som industri slet ikke kunne levere den værdiskabelse til søs og til lands, som heldigvis kommer Danmark til gavn,” siger Jakob Ullegård.
Desværre er der områder indenfor offshore, hvor DIS-ordningen ikke gælder – og de ellers stærke danske kompetencer er i farezonen. Jakob Ullegård mener, at man her burde sætte ind for at understøtte dansk beskæftigelse.
Kilde: Danmarks Rederiforening