Debat: EU's digitale skibsfart er en fiasko

Målsætningen om at lette de betydelige administrative byrder for skibsfarten i EU kan kun indfries, hvis løsningen rent faktisk er til gavn for rederierne. Det skriver Peter Olsen, transportpolitisk chef i Danmarks Rederiforening, i et debatindlæg i Altinget og offentliggjort på Rederiforeningens hjemmeside.

”Det sku’ vær’ så godt, og så det faktisk skidt.”

Det er desværre refrænet fra visen ”Sangen om Larsen”, som toner frem, når man taler om EU’s flagskib i forhold til at digitalisere skibsfarten. Den oprindelige tanke var den simple og rigtige at samle myndighedskontakten et sted, når et skib anløb en europæisk havn. Samme brugerflade alle steder i hele EU – alt sammen under overskriften ”Single Window”.

Desværre er udviklingen af en fælles it-platform endt som en dundrende fiasko. ”Et vindue” i hvert land er nogle steder blevet til mange, og de administrative byrder er ganske enkelt blevet større trods løftet om det modsatte.

Årsagen til fiaskoen er faktisk lige til. For det første blev det ikke til en harmoniseret løsning, hvor skibskaptajnen møder det samme system uanset EU-land. Den grundtanke led nærmest skibbrud inden blækket i direktivteksten var tørt. Det problem forstærkede medlemslandene så yderligere i den nationale implementering, hvor alle myndigheder i hvert land tilsyneladende havde egne ideer om, hvad netop de havde brug for. Dermed gik fokus på brugervenligheden for skibene fløjten.

Heldigvis er selvmålet gået op for politikere og embedsmænd i Bruxelles. Noget må gøres. Men selvom der arbejdes på en fremtidig, ens løsning på EU-plan, er der fortsat mange faldgruber. For nogle myndigheder har brug for få oplysninger, mens andre har brug for ganske mange.

Hele idéen med et Single Window var, at oplysninger kun skulle gives én gang. Når oplysningerne var leveret, ville alle relevante myndigheder selv kunne trække de oplysninger, som de havde behov for. Det giver rigtig god mening, men jo flere særlige krav der stilles til både data og måden, de skal leveres på, desto mere besværligt bliver det. Læren er, at hvis der skal høstes samfundsmæssige fordele ved digitalisering, er det afgørende at tænke arbejdsprocesserne fra brugernes perspektiv. Målsætningen om at lette de betydelige administrative byrder for skibsfarten i EU kan kun indfries, hvis løsningen rent faktisk er til gavn for rederierne.

Med Single Window har det i stedet været myndighedernes behov og reglernes indre logik, der har været udgangspunktet. Det er glædeligt, at Kommissionen og de nationale aktører har anerkendt, at den første løsning kørte skævt. Det giver håb om fremdrift. Men det kræver, at man lærer af den tidligere proces.

I hele denne historie er der også læring at hente for det danske, maritime vækstteam. De skal i disse uger komme med anbefalinger om blandt andet digitalisering. Her er det vigtigt, at alle myndighedstiltag meget klart sætter brugerne – og ikke alt muligt andet – i centrum, hvis målet er vækst.

For det behøver ikke blive skidt. Vi vil i hvert fald fra rederiernes side fortsætte med at gøre alt for, at myndighederne let og smidigt kan få de nødvendige oplysninger. Det vil tjene alle parter.

Kilde: Danmarks Rederiforening / Altinget.dk

Relateret indhold

25.04.2024Maritimedanmark.dk

Lars Jespersen genvalgt som formand for DSHV

25.04.2024Maritimedanmark.dk

Houthierne har genoptaget angreb - Maersk-skib var mål

24.04.2024Maritimedanmark.dk

Røde Hav-konflikten øger skibes CO2-udledning dramatisk

24.04.2024Maritimedanmark.dk

MSC lægger mia-bud på norsk bilrederi

24.04.2024Maritimedanmark.dk

Ø-færge ude af drift på grund af uheld med dok

24.04.2024Maritimedanmark.dk

Medier: Danske rederier har sejlet med russisk olie

23.04.2024Maritimedanmark.dk

Svensk flådechef: Den russiske skyggeflåde mistænkes for at spionere

22.04.2024Maritimedanmark.dk

Forberedelserne til fremtidens digitale søkort går i gang

Jobmarked

Se alle

Thyborøn-Agger Færgefart

Navigatør søges til fast stilling

Thyborøn-Agger Færgefart søger navigatør med tiltrædelse snarest muligt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.05.2024

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter

Drømmer du om at opleve Grønland og få erfaring med sejlads i arktisk farvand, så søger Royal Arctic Line netop nu enkelte navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fiskeristyrelsen

Kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen

Interesserer du dig for gastronomi, kost og ernæring? Har du lyst til at sejle og samtidig lave sund mad? Så er der et ledigt job som kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Fiskeristyrelsen søger en 1. styrmand/overstyrmand som afløser

Er du en velkvalificeret styrmand eller overstyrmand? Er du omstillingsparat og serviceminded? Vil du bidrage til at opfylde styrelsens ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af både kontrol- og tilskudsområdet? Så søger Fiskeristyrelsen en styrmand på afløservilkår.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Skibsassistent til fiskerikontrolskibet Nordsøen i Fiskeristyrelsen

Er du en velkvalificeret sømand? Og har du interesse for fiskerikontrol og søredning? Så har vi i Fiskeristyrelsen en ledig stilling som skibsassistent.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Københavns Maskinmesterskole

Maskinmesterskolen København (MSK) søger en faglærer til vores værkstedsforløb i Sisimiut, Grønland.

Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for det maritime område og grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle