De kan ikke få luksus nok…
Det asiatiske marked for krydstogter boomer. Rederierne har nye mastodontskibe i ordre. Og det kan nærmest ikke bliver luksuriøst nok. Blandt de nyeste tiltag er tilbud om privat butler.
Champagnen blev smækket mod kølen, da det amerikanskbaserede krydstogtrederi Seabourn i weekenden døbte sin nye luksusliner Seabourn Encore i Singapore. Det 216 meter lange skib med plads til 600 passagerer er det første af to søsterskibe, der ifølge selskabet betegner en helt ny æra i ultra-luksus cruising.
Og det er luksus, det boomende asiatiske marked efterspørger.
Det asiatiske rederi Dream Cruises, der er ejet af det Hongkong baserede selskab Genting, har således to gigantiske skibe på 324 meter under bygning på Meyer Werfte i Tyskland. Det første, Norwegian Joy, skal leveres næste forår og kan huse 4.200 passagerer, der får adgang til al mulig tænkelig luksus.
Og de nye skibe er designet til at opfylde de specielle behov og ønsker hos asiatiske kunder - ikke mindst de kinesiske, der udgør næste halvdelen af krydstogtspassagerne. Og da kineserne ofte rejser med hele familien, er halvdelen af kabinerne på et af dækkene bygget som suiter. Og naturligvis kan de bestille butler service og handle i ekslusive forretninger ombord.
De asiatiske krydstogtspassagerer er generelt yngre end i Europa og USA - og at de i stigende grad har fået smag for ferieformen, viser udviklingen i antallet af krydstogter i verdensdelen. Det steg med 43 pct. fra 2015 til 15600 togter i 2016. Og antallet af dage, som krydstogtskibe opererede i Asien steg fra 4.307 i 2013 til 7.918 i 2016.
Kilde: Asean Cruise News & Naftika