Massiv statsstøtte til koreanske værfter
Den kriseramte koreanske skibsindustri får nu en hjælpende hånd fra den koreanske stat i form af et statsforetagende, der skal fungere som en ”bank”, der bl.a. kan lave sale and leaseback aftale med finansielt svage selskaber. Selskabet får adgang til finansielle aktiver på 4 mia. dollars.
”Korean Shipping Company”, som det nye selskab hedder, blev annonceret af den fungerende præsiden og premierminister Hwang Kyo-ahn, og skal efter planen etableres i slutningen af januar.
Selskabet, der får en egenkapital på 0,8 mia. dollars, vil fungere som en ”skibsbank”, der kan købe skibe til markedspris ejet af selskaber med en svag finansiel struktur og derefter leje dem tilbage.
Selskabet får adgang til bruge 1,6 mia. dollars fra Korea Asset Management Corporation´s midler og 2,4 mia dollars fra nybygningsprogrammer til at understøtte landets kriseramte industri. I fjor måtte et af verdens største rederier, Hanjin, således lukke og slukke ligesom Korea i 2016 måtte se sig overhalet af Japan som skibsbyggernation nu nøjes med trediepladsen. Kina ligger nr. 1.