Samarbejde truer ikke speditører
Det nye opsigtsvækkende samarbejde samarbejde mellem Maersk og den kinesiske internet gigant Alibaba, der giver fragtkunder mulighed for selv at online-book´e containerplads kan ses som et forsøg, der senere vil true traditionelle speditører. Men det afviser Maersk.
Maersk har i sin ambitøse strategi ”The new direction” fastslået, at alt hvad der meningsfuldt kan digitaliseres, skal digitaliseres. Pilot-forsøget, der giver eksisterende kinesiske kunder på Alibabas OneTouch onlineportal adgang til selv at booke plads på udvalgte ruter, kunne på den baggrund ses som et første skridt hen i mod en hverdag, hvor fragtkunder gør det hele selv – uden brug af speditører.
Men sådan er tankegangen ikke, fremgår det af en udtalelse fra Maersk til Maritime Danmark. ”Vores små og mellem-store kunder har ikke blot brug for at booke plads til deres fragt på platformen. De har også brug for andre værdiskabende services som toldklarering, transport, dokumenter osv., der håndteres af speditører,” hedder det i udtalelsen
Maersk Line forklarer videre, at den kinesiske OneTouch platform er valgt til pilotforsøget, fordi den åbner mulighed for, at speditører, som en del af forsyningskæden, kan tilbyde de nævnte services og dermed sikre, at alle kundebehov håndteres som en del af løsningen.
Pilotforsøget indebærer, at alle eksisterende Alibaba OneTouch kunder kan fastlåse prisen på den ønskede fragtplads på ruter fra otte udvalgte havne i Kina til havne i Europa og Asien.
Raten, der skal betales, fastlægges af Maersk baseret på ”markedskonditionerne”.
”Lige nu tilbyder vi dette web-only produkt på Alibaba´s OneTouch planform. Men da det er et pilotforsøg, er det for tidligt at kommentere på den fremtidige udvikling. Vi vil evaluere på dette forsøg, efterhånden som vi opsamler viden om brugen, og læringen fra pilotforsøget vil indgå, når vi skal fastlægge vores fremtidig roadmap,” hedder det i udtalelsen fra Maersk.
Redaktionen