Mols-Linien vil bruge Rolls-Royce
Mols-Linien har bestilt en ny passagerfærge fra Rauma Marine Constructions værft i Rauma, Finland. Rolls-Royce skal levere de vigtigste propeller og fremdriftskontrolsystem til det nye skib, som er planlagt til at operere på ruterne Rønne-Køge og Rønne- Sassnitz.
”Ved at tilpasse propel og ror i en fremaddrivende enhed, giver Promas giver øget fremdrivningseffektivitet og forbedret manøvredygtighed. Den er valgt af både konventionelle enkelt-og dobbelt skrue skibe, såsom passagerfærge, der skal anlægges for Mols-Linien", siger Gary Nutter, Rolls-Royce, direktør Products.
Rolls-Royce skal levere to enheder af et Promas system, der integrerer styrbar propel, en propel hub cap, et ror med bulp og en snoet forkant i en hydrodynamisk optimeret enhed. Gearkasser, styremaskine to tunnel thrusters i stævnen og et styresystem er også en del af leverancen.
Inkluderet i orden er kavitationstest på Rolls-Royce Hydrodynamisk Forskningscenter i Kristinehamn i Sverige. På denne avancerede facilitet, skal udførelsen af det kombinerede propel og ror-system (Promas) kontrolleres og afprøves før produktion.
Testene giver Rolls-Royce, værftet og ejeren nyttige data relateret til forventede fremtidige brændstofforbrug og kan også hjælpe Mols-Linien, når rederiet planlægger intervaller den fremtidige service.
Mols-Liniens nye RoPax færge vil få en kapacitet på 600 personer og to dæk med i alt 1.500 lanemeter til transport af biler og trailere. Det er planen, at den skal tages i drift i september 2018.
Kilde: Rolls-Royce