Big data kan sikre håndhævelse af IMO-krav

I kølvandet på IMO-kravene om en markant reduktion af svovludslippet fra skibsfarten er det fortsat et stort spørgsmålstegn, hvordan kravene skal håndhæves globalt. Ifølge Danfoss IXA ligger løsningen klar, men det kræver, at skibsejerne selv får ansvaret for at bevise compliance.

”Som det er nu, er der et meget begrænset incitament til at overholde loven, da der kun sker sporadisk overvågning af udslippene. Det betyder, at de lovlydige i 2020 vil stå i meget ulige konkurrence i den globale skibsfart, hvor brændstof er så afgørende en faktor for prisen. Derfor hører vi rederierne melde om, at de har milliarder af dollars på spil,” siger Frank Hansen, CEO Danfoss IXA, der samarbejder med globale rederier verden over om at overvåge udslip af SO2, NOx og NH3.

IMO har endnu ikke forholdt sig til, hvordan den globale enforcement skal eksekveres på verdenshavene. Samtidig ligger ansvaret for at dokumentere lovbrud hos myndighederne, som ingen effektive værktøjer har til at identificere overskridelser og udstede bøder.

”Vi har set nøjagtig samme scenarie på Tier lll, NOx-området, hvor ansvaret for at bevise compliance nu er flyttet til motorleverandørerne og i sidste ende skibsejerne. Det sikrer, at der kommer lige konkurrencevilkår, som netop er det, de store rederier råber på i forbindelse med de nye IMO-krav. Får skibsejerne ansvaret for at bevise compliance, vil de rederier, der kan dokumentere, at de altid overholder kravene få en konkurrencefordel og kunne vende potentielle tab på milliarder af dollars til fortjeneste”, siger Frank Hansen.

Ifølge Danfoss IXA er størstedelen af Tier lll-skibe, som er blevet bygget efter den 1. januar 2016 udstyret med SCR og dermed en NOx emission sensor. Derudover har flere og flere nybygninger installeret emissionssensorer, der alene kan måle NOx eller hele paletten af SO2, NOx og NH3.

”Udstyret er på plads i flere og flere nybygninger, og vi kan se, at i Fjernøsten vælger stadig flere motorleverandører at montere sensorer. Det handler derfor nu om at anvende data og gøre det tilgængeligt for skibsejere og myndigheder. Det kan ske via en cloud-løsning, hvor data sendes til i faste intervaller, og herfra kan det deles med de relevante myndigheder”, siger Frank Hansen.

Emissionsudslip kan på den måde følges løbende, og myndighederne får adgang til at vurdere, om skibe registreret i IMO er compliant eller ej.

”Teknologien er klar, og skibene har platformen på plads til at kunne udbygge dokumentationen. Også på den eksisterende IMO-flåde er det muligt at eftermontere emissionsudstyr på 24 timer og dermed kunne dokumentere compliance. Det er klart, at det kræver en investering, men mulighederne er til stede i dag”. siger Frank Hansen.

Yderligere informationer

Kilde: Danfoss IXA

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Video: Norsk ubåd sprænger udfaset fregat under arktisk øvelse

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Rapport: Løs el-ledning udløste Dali-ulykken

18.11.2025Maritimedanmark.dk

Øresundslinjen ombygger nu tredje færge til eldrift

17.11.2025Maritimedanmark.dk

Suez-kanalen ser tegn på comeback

17.11.2025Maritimedanmark.dk

Mindre gods og færre passagerer i oktober

17.11.2025Maritimedanmark.dk

Irans revolutionsgarde kaprer produkttanker

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Kina skal lære arktisk sejlads af Rusland

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Ro/ro færge ramt af maskinbrand

Jobmarked

Se alle

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (JSA) (Adaptive) - Global (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the essential knowledge and skills to conduct an effective Job Safety Analysis (JSA), and to promote a safer workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course