Fjord1 skal sejle elektrisk fra 2018
Norske Fjord1 har bestilt to rent batteridrevne færger, der lever op til den norske regerings krav om teknologi med nul udledning. Fra januar 2018 vil Fjord1 derfor drive to nye batteridrevne færger på E39 Anda - Lote på Norges vestkyst.
Det er første gang, at den norske vejadministration kræver brug af nul-emissionsteknologi. Vejadministrationen har dog tilladt hybriddrift, så brug af biodiesel eller biogas ville være i orden, men Fjord1 besluttede at satse på fuld elektrisk drift på begge færger.
Batterierne vil blive ladet på batteriladestationer ved kajsiden, og batterikapaciteten vil være tilstrækkelig til at sikre drift i flere timer uden opladning, hvilket eksempelvis kan være nødvendigt i forbindelse med vedligeholdelse af ladestationerne.
Stort set alle norske færgeservices er baseret på kontrakter udbudt af de norske myndigheder. De norske myndigheder bruger kontrakterne som en form for test af ny teknologi såsom LNG- og batteriteknologi.
De nye færger vil blive bygget på Tersan Shipyard i Tyrkiet, og byggeriet starter i oktober måned. Norske Multi Marine har udviklet skibsdesignet. De elektriske færger vil have en kapacitet på 120 biler, 12 trailere og 349 passagerer.
Fjord1 er det største færgeselskab i Norge og har cirka 1.300 ansatte. Selskabet er ejet kommunerne Sogn, Fjordane og Havilafjord.
Kilde: Marine Propulsion