Maersk omlægger Asien - Østkyst service
Maersk Line omdirigerer ruten fra Asien til den amerikanske østkyst gennem Panamakanalen. Maersk Line vil omdanne sin TP12 service. Det giver markant hurtigere transittider mellem det fjernøstlige Asien og den amerikanske østkyst.
”Vi er ved at ændre vores TP12 service for at give et bedre produkt til afskibere i Korea og det nordlige og østlige Kina. Ved transit via den udvidede Panama-kanal, vil vi reducere transit tiderne til centrale havne på den amerikanske østkyst. Samtidig vil vi reducere vores udledning af CO2 og drivhusgasser som følge af den kortere afstand”, siger Klaus Rud Sejling, chef for East - West Network hos Maersk Line.
Fra Fjernøsten til den amerikanske østkyst vil TP12 servicen gå via de nye Panama -kanal sluser og anløbe havnene i Newark, Norfolk og Baltimore på den amerikanske østkyst. På hjemrejsen til Asien, vil TP12 gå gennem Suez-kanalen og anløbe havnene i Salalah (Oman), Colombo (Sri Lanka) og Singapore. Denne ændring vil i væsentlig grad forbedre Maersk Lines produktudbud for afskiberne på Fjernøsten Asien og den amerikanske østkyst.
Maersk Line vil også forbedre andre tjenester denne sommer. Det vil tilføje Busan i Sydkorea til den vestgående TP10 service. Det vil i væsentlig grad forbedre transit tiderne fra Charleston og Savannah på den amerikanske østkyst til Busan og det nordlige Kina.
Desuden vil Maersk Line forbinde sine TP11 og TP8 tjenester til en pendulservice, der udvider dækningen af begge tjenester. Den TP18 service vil forblive uændret.
Der vil ikke være ændringer i kapaciteten i Maersk Lines Asien -den
amerikanske østkyst netværket. Maersk Line vil implementere 11 skibe på 8.500 TEU i den nye TP12 tjeneste og 17 skibe på 8.500 TEU i den nye TP11 / TP8 pendul service.
Ændringerne vil finde sted i løbet af september 2016.
Kilde: Maersk Line