Bestikkelse truer APM Terminals-plan
En stor bestikkelsessag truer APM Terminals kontrakt på drift af havnen Puerto Quetzal i Guatemala. APM Terminals opkøbte i september 2015 den spanske havneoperatør TCB og overtog havnen i marts 2016. Den påståede bestikkelse fandt angiveligt sted cirka tre år før, i 2012.
”Den 15. april, kort efter at vi havde overtaget TCQ, blev terminalens chef anholdt med anklager om brud på anti-korruptionslovgivningen i Guatemala. Han blev fjernet fra sin stilling på baggrund af sigtelserne og det efterfølgende anklageskrift”, siger Thomas Boyd, kommunikationschef i APM Terminals til Fagbladet 3F.
Landets statsadvokat har bedt regeringen om at ophæve en 25-årig koncessionsaftale på havnen i Puerto Quetzal med det nu Mærsk-ejede selskab TCQ. Aftalen har en værdi af 1,7 milliarder kroner. Det sker efter afsløringer om korruption på højt plan, der kostede den daværende regering livet i 2015,efter store folkelige protester.
Chefen for TCQ, Juan Jose Suarez Meseguer, står sammen med en række andre ledere anklaget for at have betalt op mod 25 millioner dollars til blandt andre Guatemalas ex-præsident Otto Perez Molina, der i 2012 underskrev aftalen med havneselskabet. Forud var der gået flere års politisk kamp om privatisering af den strategisk vigtige havn.
”Påstande om korruption bliver taget meget alvorligt af Mærsk-gruppen, og vi samarbejder fuldt ud med myndighederne i undersøgelsen. Vi forsvarer samtidig vores position ved domstolene, da den påståede forseelse fandt sted før APM Terminals overtog terminalen og således ikke er forbundet med os”, siger Thomas Boyd.
Ifølge Boyd gennemførte APM Terminals grundige analyser og undersøgelser, før man opkøbte havnen i Quetzal og syv andre ejet af spanske TCB.
APM Terminals har de seneste måneder holdt møder med Guatemalas regering og præsident Jimmy Morales for at finde en løsning.
Koncessions-aftalen, der også indeholder en udvidelse af havneterminalen i Quetzal er støttet af Verdensbanken.
APM Terminals afsluttede i marts købet af den spanske Grup Maritim TCB’s havne- og jernbaneinteresser for en milliard dollar, selv om der manglede godkendelse omkring tre af de i alt elleve havne.
Kilde: Fagbladet 3F