Royal Arctic Line afbestiller to skibe

Det grønlandske rederi Royal Arctic Line har - ifølge Maritime Danmarks oplysninger - afbestilt to af de fire skibe som rederiet har under bygning på Remontowa værftet i Gdansk. Det drejer sig angiveligt om det største skib Malik Arctica, der har en kapacitet på 606 TEU, og et af de mellemstore bygdeskibe, Agnethe Arctica, med en kapacitet på 103 TEU.

Maritime Danmark har fået oplysningerne bekræftet af to uafhængige kilder, der dog begge ønsker at være anonyme.

Kommunikation- & marketingschef hos Royal Arctic Line, Ann-Britta A. Hansen, vil overfor Maritime Danmark ikke bekræfte at rederiet har afbestilt de to skibe, men hun vil på den anden side heller ikke sige at oplysningen er forkert.

”Vi har ingen kommentarer”, siger Ann-Britta A. Hansen til Maritime Danmark.

Royal Arctic Line indgik den 31. maj 2013 en aftale med det polske værft om bygning af fem specialskibe til rederiet, et stort containerskib - Malik Arctica - der er et videreudviklet søsterskib til Mary Arctica der i dag sejler mellem Nuuk og Aalborg, samt fire bygdeskibe.

De fire bygdeskibe består af to typer - de to mindste har en kapacitet på 36 TEU, mens de to mellemste containerskibe har en kapacitet på 103 TEU.

Det første af de mindste containerskibe, Ivalo Arctica, blev den 23. marts leveret til rederiet, og skal efter planen indsættes i bygdesejlads fra starten af juli. Det blev dengang meddelt, at de resterende skibe forventedes leveret i løbet af 2. kvartal 2016.

Den 29. april skrev Royal Arctic Line i forbindelse med offentliggørelsen af rederiets regnskab for 1. kvartal 2016, at den resterende del af nybygningsprogrammet var ”meget udfordret på leveringstidspunkterne”.

Måneden efter, den 18 maj, indgik Royal Arctic Line en hensigtserklæring om at tilslutte Grønland til islandske Eimskips internationale sejlads gennem en aftale om kapacitetsdeling.

”Selskaberne vil investere i og drive containerskibe der bliver designet og bygget til de særlige Arktiske og Nordatlantiske vejrforhold i overensstemmelse med Polar Koden. De nye skibe vil være mere brændstoføkonomiske og dermed mere miljøvenlige. Det forventes at design og bygning af skibene kommer til at tage to til tre år. De nye skibe vil forbinde transportsystemer i Grønland og Island med transportsystemer i Skandinavien, Europa og Nordamerika”, hed den dengang i en fælles pressemeddelelse.

Royal Arctic Line’s CEO Verner Hammeken sagde ved den lejlighed:

“Dette er et vigtig skridt der forbinder Grønland med de globale markeder. Det skaber muligheder for vore eksportkunder, og tillader oparbejdning af varer i Grønland inden de bliver sendt direkte til destinationer over hele verden på en mere effektiv måde. Kunder kan også vælge at importere direkte fra nye markedsområder i stedet for via Danmark. Vi ser derfor ind i en fremtid med større muligheder, øget effektivitet, der gør det enkelt og nemt at handle med Grønland.”

Det har ikke været muligt at indhente en kommentar fra det polske værft.

Redaktionen

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Redere blæser til kamp mod skibsbrande

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Sejler rundt med stadig flere tomme containere

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Stort fragtskib på grund i Arktis

14.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk har erklæret Generel Average efter branden på Marie Maersk

13.09.2025Maritimedanmark.dk

DFDS-profilen Kasper Moos bliver ny CEO for P&O Ferries

12.09.2025Maritimedanmark.dk

DNV: Skibsfarten går ind i næste fase af grøn omstilling

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Trafikdirektør stopper efter få måneder på posten

12.09.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM kopierer Maersk og afviser ekstra gebyrer før nye amerikanske afgifter

Jobmarked

Se alle

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

22.09.2025

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektører til Søfartsstyrelsen

Har du lyst til at arbejde i tæt samarbejde med det maritime erhverv? Vil du være med til at sørge for, at syn af skibe handler om sikkerhed og god service? Vil du være med til at skabe vækst? Så er du måske en af Søfartsstyrelsens nye skibsinspektører.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

27.09.2025

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle