Mols-Linien giver rystelser på Bornholm

<strong>BAGGRUND</strong> - Efter at Mols-Linien A/S vandt udbuddet om sejladsen til og fra Bornholm i en 10-årig periode, har rystelserne i det bornholmske samfund endnu ikke lagt sig. Selvom der ikke længere er lokale aktionærer bag ejerselskabet, betragter mange bornholmere færgedriften som deres.

Af Bent Mikkelsen

Der har været en række blandede reaktioner på det faktum, at overfarten skal serviceres af et selskab med hovedsæde uden for øen i årene fra 2018. Det er en omvæltning for bornholmerne, der har haft færgeriets hovedkvarter på Rønne havn siden 1866.

Meget tyder på, at der kommer helt nye boller på suppen i transporten af gods og passagerer til og fra Bornholm fra 2018, da Mols-Linien overtager ruterne til Ystad, Køge og sommerruten til Mukran.

Mols-Linien har bebudet, at selskabet kommer med to nye hurtigfærger og en ny ro/pax-færge til sejladsen til Køge. Dermed er det formentlig slut med de særlige vilkår, som Bornholm har haft gennem årene, og at trafikken fremover skal drives på anderledes kommercielle vilkår. Mols-Liniens nye hurtigfærger bliver formentlig (der er ikke skrevet kontrakt endnu) bygget i Australien og leaset til Mols-Linien, præcis som det er tilfældet med de to store Kat-færger, som betjener overfarten mellem Aarhus og Sjællands Odde.

Det betyder også, at det formentlig er slut med den aldrende – 18 år i 2018 – Villum Clausen, der også er Danmarks dyreste (reserve) hurtigfærge med et brændstofslugende gasturbinemaskineri, men som langt fra er slidt med kun omkring 18-20 driftsdage om året. Den store HSC-færge Leonora Christina vil i 2018 være syv år gammel, mens ro/pax’en Hammerodde runder de 13 år. Endelig er der reservefærgen Povl Anker, der er bygget i 1978, der bruges på ruten til Ystad, når vejret er for hårdt til hurtigfærgerne.

Fremtiden Transport- og Bygningsministeriet er gået efter en reduktion af billetprisen i det nye udbud. Mols-Linien tilbød en nedsættelse på 51,15 %, (mens Danske Færgers bud lå på minus 44,15%), men om billigere billetpriser er tilfredsstillende for bornholmerne står tilbage at se.

Den nuværende operatør Danske Færger A/S, der er et fællesselskab af Bornholmstrafikken Holding (ejet af Transport og Bygningsministeriet) og Clipper Gruppen A/S (med 50% til hver) har hovedkvarter i Rønne, hvorfra de øvrige færgeruter (Als-færgen, Samsø-færgen, Langelands-færgen og Fanø-færgen) med samlet 52.646 færgeafgange årligt, styres.

Af disse afgange er Fanø-Trafikken langt den største, mens der er 3.898 afsejlinger til og fra Bornholm. Efter 2018 vil det næppe være interessant for Danske Færger A/S at opretholde et hovedkontor på Bornholm.

Der er dog som nævnt allerede kritiske røster omkring skiftet i 2018. En afstemning lavet af Bornholms Tidende godt et døgn efter nyheden kom frem viser, at 53% ikke er tilfredse med skiftet, mens 47% hilser Mols-Linien velkommen.

Mols-Liniens direktør Søren Jespersen har måske allerede skaffet rederiet nogle bornholmske fjender. Det skete i det lokale dagblad Bornholms Tidende med bemærkningen om, at selskabet ikke var sat i verden for at drive sponsorater. Bemærkningen faldt på spørgsmålet, om færgeselskabet ville fortsætte den massive sponsering af øens kultur- og sportsliv.

- Til gengæld kan de nok glæde sig over at rejse til halv pris, fortsatte Søren Jespersen.

Hvortil Bornholms Tidende replicerede: Men i dag sejler store dele af Bornholms kultur- og sportsliv faktisk gratis med Færgen?

-Vi vil også forsøge at blive en god samarbejdspartner for Bornholm, sluttede Søren Jespersen.

Danske Færger A/S og det bornholmske samfund har mulighed for at gøre indsigelser indtil fredag 20. maj. Kuriøst nok sikrede Danske Færger A/S sig i slutningen af april alle de domæne navne, der kunne relatere til trafikken til og fra Bornholm som f.eks. bornholm-linien.dk eller bornholmlinien.dk

Danske færger tabte i 2014 ruten mellem Hou og Sælvig, men fik i 2015 fornyet 10-årige kontrakter om sejladsen mellem Kalundborg og Samsø samt Bøjden-Fynshav overfarten. Selskabet havde i 2015 et overskud efter skat på 75 millioner kroner. Det bedste endnu efter 2011, da selskabet havde et stort tab.

Relateret indhold

01.05.2024Maritimedanmark.dk

Ny chiliensk isbryder på prøvesejlads

01.05.2024Maritimedanmark.dk

Udskiftning i toppen af Scandlines

30.04.2024Maritimedanmark.dk

Skyggeflåde tankskib ramt af missil

30.04.2024Maritimedanmark.dk

Molslinjen har solgt sin ældste hurtigfærge

29.04.2024Maritimedanmark.dk

Iran vil løslade tilbageholdt besætning

29.04.2024Maritimedanmark.dk

Fragtskib på grund ved Nyborg

28.04.2024Maritimedanmark.dk

Søværnets nye drone kan lette og lande lodret

27.04.2024Maritimedanmark.dk

EU vil begrænse plastikforurening - Danske Rederier fortrækker global indsats

Jobmarked

Se alle

Marstal Navigationsskole

2 undervisere til Marstal Navigationsskole

Vil du uddanne fremtidens danske søfolk? Vil du sætte mere gang i udviklingen af bæredygtig skibsfart? Her er din enestående chance for at arbejde med videbegærlige mennesker OG blive en del af fremtiden!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

25.05.2024

ÆrøXpressen

Skibsfører søges

ÆrøXpressen søger en skibsfører til ruten mellem Marstal og Rudkøbing til ansættelse snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DanPilot

Lods og lodsaspiranter søges til DanPilot

Har du minimum to års effektiv sejltid som overstyrmand eller kaptajn, og har du ambition om at specialisere dig som Lods? Så er det måske dig vi står og mangler.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

30.12.2024

Aalborg Kommune

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

24.05.2024

Thyborøn-Agger Færgefart

Navigatør søges til fast stilling

Thyborøn-Agger Færgefart søger navigatør med tiltrædelse snarest muligt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.05.2024

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle