Mols-Linien giver rystelser på Bornholm

<strong>BAGGRUND</strong> - Efter at Mols-Linien A/S vandt udbuddet om sejladsen til og fra Bornholm i en 10-årig periode, har rystelserne i det bornholmske samfund endnu ikke lagt sig. Selvom der ikke længere er lokale aktionærer bag ejerselskabet, betragter mange bornholmere færgedriften som deres.

Af Bent Mikkelsen

Der har været en række blandede reaktioner på det faktum, at overfarten skal serviceres af et selskab med hovedsæde uden for øen i årene fra 2018. Det er en omvæltning for bornholmerne, der har haft færgeriets hovedkvarter på Rønne havn siden 1866.

Meget tyder på, at der kommer helt nye boller på suppen i transporten af gods og passagerer til og fra Bornholm fra 2018, da Mols-Linien overtager ruterne til Ystad, Køge og sommerruten til Mukran.

Mols-Linien har bebudet, at selskabet kommer med to nye hurtigfærger og en ny ro/pax-færge til sejladsen til Køge. Dermed er det formentlig slut med de særlige vilkår, som Bornholm har haft gennem årene, og at trafikken fremover skal drives på anderledes kommercielle vilkår. Mols-Liniens nye hurtigfærger bliver formentlig (der er ikke skrevet kontrakt endnu) bygget i Australien og leaset til Mols-Linien, præcis som det er tilfældet med de to store Kat-færger, som betjener overfarten mellem Aarhus og Sjællands Odde.

Det betyder også, at det formentlig er slut med den aldrende – 18 år i 2018 – Villum Clausen, der også er Danmarks dyreste (reserve) hurtigfærge med et brændstofslugende gasturbinemaskineri, men som langt fra er slidt med kun omkring 18-20 driftsdage om året. Den store HSC-færge Leonora Christina vil i 2018 være syv år gammel, mens ro/pax’en Hammerodde runder de 13 år. Endelig er der reservefærgen Povl Anker, der er bygget i 1978, der bruges på ruten til Ystad, når vejret er for hårdt til hurtigfærgerne.

Fremtiden Transport- og Bygningsministeriet er gået efter en reduktion af billetprisen i det nye udbud. Mols-Linien tilbød en nedsættelse på 51,15 %, (mens Danske Færgers bud lå på minus 44,15%), men om billigere billetpriser er tilfredsstillende for bornholmerne står tilbage at se.

Den nuværende operatør Danske Færger A/S, der er et fællesselskab af Bornholmstrafikken Holding (ejet af Transport og Bygningsministeriet) og Clipper Gruppen A/S (med 50% til hver) har hovedkvarter i Rønne, hvorfra de øvrige færgeruter (Als-færgen, Samsø-færgen, Langelands-færgen og Fanø-færgen) med samlet 52.646 færgeafgange årligt, styres.

Af disse afgange er Fanø-Trafikken langt den største, mens der er 3.898 afsejlinger til og fra Bornholm. Efter 2018 vil det næppe være interessant for Danske Færger A/S at opretholde et hovedkontor på Bornholm.

Der er dog som nævnt allerede kritiske røster omkring skiftet i 2018. En afstemning lavet af Bornholms Tidende godt et døgn efter nyheden kom frem viser, at 53% ikke er tilfredse med skiftet, mens 47% hilser Mols-Linien velkommen.

Mols-Liniens direktør Søren Jespersen har måske allerede skaffet rederiet nogle bornholmske fjender. Det skete i det lokale dagblad Bornholms Tidende med bemærkningen om, at selskabet ikke var sat i verden for at drive sponsorater. Bemærkningen faldt på spørgsmålet, om færgeselskabet ville fortsætte den massive sponsering af øens kultur- og sportsliv.

- Til gengæld kan de nok glæde sig over at rejse til halv pris, fortsatte Søren Jespersen.

Hvortil Bornholms Tidende replicerede: Men i dag sejler store dele af Bornholms kultur- og sportsliv faktisk gratis med Færgen?

-Vi vil også forsøge at blive en god samarbejdspartner for Bornholm, sluttede Søren Jespersen.

Danske Færger A/S og det bornholmske samfund har mulighed for at gøre indsigelser indtil fredag 20. maj. Kuriøst nok sikrede Danske Færger A/S sig i slutningen af april alle de domæne navne, der kunne relatere til trafikken til og fra Bornholm som f.eks. bornholm-linien.dk eller bornholmlinien.dk

Danske færger tabte i 2014 ruten mellem Hou og Sælvig, men fik i 2015 fornyet 10-årige kontrakter om sejladsen mellem Kalundborg og Samsø samt Bøjden-Fynshav overfarten. Selskabet havde i 2015 et overskud efter skat på 75 millioner kroner. Det bedste endnu efter 2011, da selskabet havde et stort tab.

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

27.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk kæmper om at købe Zim

25.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk topper liste over rettidighed

23.12.2025Maritimedanmark.dk

Hamlet tilbage på Øresund

22.12.2025Maritimedanmark.dk

Kæmpekran afventer videre sejlads efter passage af Storebæltsbroen

21.12.2025Maritimedanmark.dk

Svendborg Søfartsskole fejrede dimittender

20.12.2025Maritimedanmark.dk

Vandet er tilbage i Panamakanalen, der leverer solidt resultat

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Unifeeder får nyt navn

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk sender første skib gennem Det Røde Hav

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course