Førerløse handelsskibe om 5-10 år

Det er ikke længere et spørgsmål om førerløse droneskibe kommer, men hvornår. Det handler om teknik og om lovgivning - før de kan sejle rundt uden besætning. Det netop afsluttede EU-projekt MUNIN konkluderer, at ubemandede skibekan være virkelighed i løbet af de næste 5-10 år.

”Vores vigtigste konklusion er nok, at der ikke ser ud til at være uoverstigelige vanskeligheder hverken rent teknisk eller lovmæssigt. Der er naturligvis en masse teknik, der skal udvikles, men her viser erfaringen fra førerløse biler, at det går stærkt, når forskningen først er sat på skinner”, siger en af deltagerne Ørnulf Rødseth, teknisk projektkoordinator, hos MARINTEK i Trondheim.

Han forventer, at nogle skibstyper måske vil kunne opnå dispensation til at sejle helt eller delvis uden besætning allerede i løbet af et par år, men at det vil tage en tid at få al det lovgivningsmæssige på plads.

MUNIN er en forkortelse af: ”Maritime Unmanned Navigation through Intelligence in Networks”. Projektet støttes af EU med 22 millioner kroner og har deltagere fra Tyskland, Irland, Norge, Sverige og Island, både offentlige institutioner og virksomheder. Formålet er at undersøge grundlaget for ubemandede skibe og hvordan man kommer videre med udviklingen.

Droneskibe vil kunne reducere omkostningerne til både mandskab og brændstof begge dele. Der kan spares penge, når der ikke skal være en besætning om bord. Skibe kan også drives mere effektivt ved fjernstyret betjening og dermed reduceres udgifterne til brændstof. Dertil kommer det sikkerhedsmæssige.

Det er ikke alle skibstyper og i alle fartområder, hvor det vil give mening at sejle uden besætning. Her er projektgruppen nået frem til, at autonome skibe måske først og fremmest vil kunne anvendes i linjefart og sejlads i kystnære farvande.

”Det kan være skibe, der sejler forsyninger ud til boreplatforme eller sites, hvor der arbejdes med vindmøller. Desuden mindre fragtfartøjer i kystfart med anløb af små havne. Og endelig sejlads på floder og kanaler. Det er ikke så aktuelt for os her i Norge, men noget vores samarbejdspartnere fra såvel Belgien og Tyskland er meget optaget af," siger Ørnulf Rødseth.

Eksperterne vurderer, at det mest realistiske scenarie kunne være en overgangsfase, hvor der stadig er besætning om bord, men hvor både bro og maskine styres fra et kontrolcenter i land om natten. Dermed kan man reducere besætningen.

Kilde: Søfartens Ledere

Relateret indhold

25.04.2024Maritimedanmark.dk

Tørlast trak Norden ned i årets første kvartal

25.04.2024Maritimedanmark.dk

Søren Gade indvier nyt termisk energilager i Esbjerg

09.04.2024Maritimedanmark.dk

Alslinjens nye el-drevne færge er søsat

05.04.2024Maritimedanmark.dk

Maersk navngiver nyt metanol-containerskib

03.04.2024Maritimedanmark.dk

Så er der sat navn på ny svensk isbryder

21.03.2024Maritimedanmark.dk

Tarifa Jet nu i DFDS farver

03.03.2024Maritimedanmark.dk

Norsk ordre på verdens første batteridrevne rorofærger til autonom drift

27.02.2024Maritimedanmark.dk

Første ammoniakdrevne containerskib er bestilt

Jobmarked

Se alle

Thyborøn-Agger Færgefart

Navigatør søges til fast stilling

Thyborøn-Agger Færgefart søger navigatør med tiltrædelse snarest muligt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.05.2024

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter

Drømmer du om at opleve Grønland og få erfaring med sejlads i arktisk farvand, så søger Royal Arctic Line netop nu enkelte navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fiskeristyrelsen

Kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen

Interesserer du dig for gastronomi, kost og ernæring? Har du lyst til at sejle og samtidig lave sund mad? Så er der et ledigt job som kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Fiskeristyrelsen søger en 1. styrmand/overstyrmand som afløser

Er du en velkvalificeret styrmand eller overstyrmand? Er du omstillingsparat og serviceminded? Vil du bidrage til at opfylde styrelsens ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af både kontrol- og tilskudsområdet? Så søger Fiskeristyrelsen en styrmand på afløservilkår.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Skibsassistent til fiskerikontrolskibet Nordsøen i Fiskeristyrelsen

Er du en velkvalificeret sømand? Og har du interesse for fiskerikontrol og søredning? Så har vi i Fiskeristyrelsen en ledig stilling som skibsassistent.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Københavns Maskinmesterskole

Maskinmesterskolen København (MSK) søger en faglærer til vores værkstedsforløb i Sisimiut, Grønland.

Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for det maritime område og grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle