Norden vil genforhandle nybygninger
Norden antyder nu, at rederiet gerne vil ud af nogle af de mange nybygningsordrer, rederiet afgav mens tørlastmarkedet buldrede derudaf. Men rederiet understreger, at det kun vil ske, hvis man kan blive enig med værfterne om det.
"Jeg vil sige det på denne måde: Norden er et troværdigt selskab og vi står ved vores kontrakter. Du vil ikke se os annullere kontrakter, hvor vi bare stikker af, siger Senior Vice President i Norden, Martin Badsted til Lloyds List.
"Men selvfølgelig, hvis det er muligt at forhandle med nogle af værfterne, hvor begge parter rent faktisk kan se en fordel i at ændre ved nogle kontraktvilkår . så vil vi være åbne overfor en drøftelse. Men hvis det ikke er tilfældet, så vil vi være en pålidelig partner overfor vores samarbejdspartnere", siger Martin Badsted til avisen.
Ændrede kontraktvilkår kunne omfatte senere levering, eller slet ikke at gå videre med en ordre, 'så længe begge parter er enige om det', siger Martin Badsted.
Norden har i øjeblikket kontraheret godt 35 nybygninger - hvortil kommer et halvt hundrede nybygninger der hentes ind på long-term charter.
Andre bulkrederier som Eagle Bulk Shipping, Golden Ocean Group og Excel har tidligere tilkendegivet, at man overvejer det nuværende nybygningsprogram.
Tordag skriver Forbes.com, at der er stærke rygter i markedet om, at Eagle Bulk Shipping er i færd med at annullerer 11 eller 12 af sine nye skibe. Skibene er kontraheret på Dayang Værftet i Kina for 42,3 millioner dollar stykket, men i dagens marked har de kun en værdi på omkring halvdelen af det, Eagle har betalt for dem.
Og det er ikke kun ordrer på tørlastskibe der trækkes tilbage. I dag offentliggjorde det tyske Hartmann Reederei f.eks., at man har konverteret 5 containerskibe, der var bestilt på Hyundai Mipo Værftet, til to kemikalietankere og tre LPG tankere.
Kilde: Lloyds List, Tradewinds og Forbes.com