Flere skibe sejler syd om Afrika
Siden oktober 2015 har 115 skibe indsat mellem Asien og USA’s østkyst samt mellem Asien og Nordeuropa valgt at sejle syd om Afrika i stedet for gennem Suez- og Panamakanalerne. Ud af de 115 skibe sejlede tre mellem Asien og Nordeuropa, resten skulle til USA’s østkyst. Det er dog ikke noget alvorligt slag for Suezkanalen, mener SeaIntel Maritime Analysis.
Det vil først være kritisk for Suezkanalen, hvis flere gør det samme. De skibe, der indtil nu har valgt at sejle syd om Afrika, har gjort det uden at øge transittiden ved at sætte farten op. Det at sætte farten op er dog ikke en mulighed for mange skibe. De helt store containerskibe kan for eksempel ikke sejle hurtigere end 21-22 knob.
Hvis flere skibe skal sejle syd om Afrika, vil det derfor øge transittiden, og mange rederier ville derfor være nødt til at indsætte et ekstra skib på hver service for at overholde de ugentlige intervaller. Måske vil man se rederier tilbyde hurtige ”business class”-services via Suezkanalen og ”økonomiklasse” syd om Afrika, mener SeaIntel.
SeaIntel’s analyse viser, at ud af de 19 eksisterende Asien-Nordeuropa services vil 12 kunne sejle syd om Afrika, hvis der bliver tilføjet 3,5 dage på transittiden. De mulige besparelser varierer fra service til service, men ligger mellem 7,3 og 19,4 millioner dollar årligt sammenlignet med de nuværende omkostninger ved at sejle gennem Suezkanalen.
Kilde: SeaIntel Maritime Analysis