Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Sidste B&W-nybygning solgt til ophugning

Sidste B&W-nybygning solgt til ophugning

Mandag 29. februar 2016 kl: 11:50


Det allersidste skib der blev smedet sammen på Refshaleøen i København, Ever Mighty, har sejlet sin sidste rejse. Sejladsen gik fra Haldia i Indien til Chittagong i Bangla Desh, hvor skibet nu er lavet om til genbrugsmaterialer.

Burmeister & Wain Skibsværfts nybygning nr. 957 blev leveret 20. marts 1996 og da var det helt slut med skibsbygning på Refshaleøen i København. Inden da havde B&W Skibsværft kæmpet for at overleve i et anstrengt marked og med indskrænkninger i de finansielle muligheder.

Direktør Jens Stephensen - og hans forgængere på posten - forsøgte at argumentere med, at der skulle bygges op mod 1.000 nye skibe hvert eneste år. B&W i København skulle bare lande fire til fem af de mange skibe for at holde gang i fabrikken. Jens Stephensen brugte bl.a. også muntre argumenter med, at det der blev brugt på kunststøtte i Danmark, sagtens kunne holde et skibsværft som B&W i gang, og at han i øvrigt betragtede nybygningerne fra værftet som kunst - installationskunst i verdensklasse.

Lige lidt hjalp det i de cirkler, hvor opbakning var nødvendig, så der var kun at lukke og slukke og sende de sidste af de navnkundige B&W-arbejdere hjem til en usikker tilværelse.

Læs hele artiklen om Ever Mighty i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark ved at klikke på siden herunder:



Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- DONG byder 4.500 på havmølletur
- Bevægende gensyn med DSB-færge
- Samka skinner som var den ny
- Succes gentages på Aarhus havn
- Vandfly igen på vingerne fra Aarhus Havn
- Vrag af 99 år gammel ubåd fundet
- Verdens største LEGO-skib navngivet
- DFDS bygger verdens største LEGO-skib
- Unge på 162 år gammelt sejlskib
- Unge tager over efter gråskægere
- Vandflyrute udvider med flere afgange
- Nyt krydstogt for offshore entusiaster


Dagens mest læste

- Banker skal hjælpe Mærsk med opsplitning
- Maersk Drilling bør være selvstændigt
- Arktisk transport af pipelines gik helt galt
- Nye helikopter skal servicere Maersk Oil
- Offshore vind kan blive billigere


Ugens mest læste

- Maersk Line sagsøgt for ødelagt torskelast
- Masser af lange ben i Esbjerg Havn
- Samka skinner som var den ny
- Lavere priser giver Læsø-færge fremgang
- Svitzer bjærger brandhærget skib
- 13 år gamle containerskibe skrottes
- Ny norsk ordre til Karstensens Skibsværft
- Los Llanitos er ved at brække over
- Maersk Supply Service sælger skibe
- Analytiker kritiserer mulige Mærsk-planer
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst