Smedegaard: Rigtigt godt år for DFDS
DFDS landede i 2015 for første gang i Rederiets historie, i den nuværende form, et overskud på mere end en milliard kroner. Det glæder både selskabet og medarbejderne, der har ydet en kæmpeindsats, fortæller administrerende direktør Niels Smedegaard til Maritime Danmark.
”Det er første gang i DFDS’ historie, overskuddet er over en milliard, så vidt jeg erindrer. Jeg tør dog ikke sige, om der måske ikke har været et større overskud inden frasalget af Dan Transport”, siger Niels Smedegaard til Maritime Danmark. Salget af Dan Transport til DSV skete i 2000.
”Analytikerne synes også, at DFDS har leveret et flot regnskab, selv om nogle havde sat næsen op efter endnu mere på baggrund af de tre opjusteringer selskabet foretog i løbet af 2015”, siger CEO Niels Smedegaard, der selv er tilfreds med årets regnskab, til Maritime Danmark.
Smedegaard tror på, at DFDS i 2016 vil kunne forbedre resultatet med 10 procent i forhold til 2015. Han begrunder det med, at DFDS’ aktiviteter foregår i Europa. Derfor rammes rederiet ikke af den tilbagegang i søtransporten, som har ramt Kina og USA.
Han venter, at kunne fylde skibene med mere gods og flere passagerer i det nuværende år.
Ud over opkøb af egne aktier for 650 millioner kroner og udbetaling af 300 millioner i udbytte til selskabets aktionærer, har DFDS planlagt investeringer for 1,6 milliarder kroner i 2016.
Problemer i 2015 ved overfarten i Kanalen mellem Dover i Storbritannien og Calais i Frankrig venter Smedegaard ikke vil blive af særligt omfang i 2016. Men, ”Man skal aldrig sige aldrig”, siger han.
De to tidligere MyFerryLink færger, som DFDS overtog fra Eurotunnel ventes at bidrage til resultatet i 2016. Cotê des Dunes er sat i drift og Cotê des Flandres ventes indsat den 22. februar i år. Begge har været igennem en større og langvarig renovering og opgradering.
Niels Smedegaard oplyser, at han kun forventer at lidt under 100 af de tidligere medarbejdere hos MyFerryLink bliver ansat, selv om DFDS havde indgået aftale med de franske fagforeninger og den franske transportminister om at ansætte cirka 200 af de tidligere medarbejdere.
Der har ikke været ret mange tidligere MyFerrylink ansatte blandt ansøgerne og en del er udeblevet fra ansættelsessamtalerne. Det er dog ikke et problem at få besat stillingerne, da der i alt har været over 3.000 ansøgere. Smedegaard venter heller ikke, at faglige aktioner eller blokader vil få nogen væsentlig betydning i 2016.
Redaktionen