Bekymrende at Mærsk sender skibe til Alang
Den internationale NGO Shipbreaking Platform mener, at det er stærkt bekymrende, at Maersk Line inden for det næste halve år vil sende skibe til ophugning på Alang Beach i Indien. Maersk Line mener dog, at værfterne på Alang Beach er på rette vej.
”Vi er meget skuffede over, at Mærsk sender skibe til ophugning i Indien, før standarderne har nået et europæisk niveau. De europæiske regler går langt videre end Hong Kong-konventionen, og overalt på stranden bruger de stadig metoder, som aldrig ville blive brugt herhjemme”, siger Patricia Heidegger, direktør for Shipbreaking Platform, med henvisning til, at de fire værfter, som Mærsk har valgt at indgå et samarbejde med, er sikkerhedsgodkendt efter Hong Kong-konventionen.
I 2009 valgte Maersk Line Alang-værfterne fra, fordi der var store miljøproblemer, børnearbejde og farlige forhold omkring ophugningerne.
”De seneste år har de fire værfter investeret i at opgradere deres standarder, og nu har de nået et niveau, som svarer til Hong Kong-konventionen, så derfor vil vi gerne sende vores skibe derhen”, forklarer Anette Stube, der er bæredygtighedschef i A.P. Møller-Mærsk.
Hun erkender dog, at der stadig er problemer i Alang.
”Alting er ikke perfekt derude. Vores egne standarder for, hvad vi synes er ansvarlig skibsophugning, går langt videre end Hong Kong-konventionen, men lige nu er der et vindue, hvor vi ser, at en industri, som har haft dårlige arbejds- og miljøforhold, faktisk har en mulighed for at forbedre sig. Derfor går vi ind og arbejder med dem”, tilføjer Annette Stube.
Maersk Line vil kunne spare 150 millioner dollar ved at benytte værfterne på Alang Beach. Ud af 768 skibe, som blev hugget op i 2015, blev 469 solgt til ophugningsværfter i Indien, Pakistan og Bangladesh. Mærsk Gruppen arbejder på at opbygge en bredere koalition med andre skibsredere med det formål at forbedre forholdene på Alang-værfterne.
Kilde: dr.dk