Skibsfarten og Økologisk Råd i fælles front
Det er afgørende med tilstrækkelig international håndhævelse, når globale krav til skibes udledning af svovl træder i kraft fra 2020, hvor svovlindholdet i skibes brændstof skal reduceres fra de nuværende 3,5 procent til 0,5 procent. Danmarks Rederiforening og Økologisk Råd mødtes i går med Folketingets Erhvervsudvalg for at sætte fokus på håndhævelsen.
”Vi har en god dialog med de danske myndigheder omkring håndhævelsen af svovlkravene i Danmark, og langt de fleste skibe i danske farvande overholder lovgivningen. Men vi kan konstatere, at andre lande ikke ser med samme alvor på problemet, både hvad angår kontrol og straf”, siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danmarks Rederiforening.
Foreløbig gælder den nye lovgivning i Nordsøen, Østersøen, Den Engelske Kanal samt farvandene omkring Nordamerika. Her må emissionen fra skibe i dag maksimalt indeholde 0,1 procent svovl, men fra 2020 træder en global lovgivning altså i kraft.
”Vi forventer, at problemet med håndhævelsen – både rent praktisk og hvad angår sanktionerne – kun bliver større, når svovlkravene bliver globale i 2020. Skal vi sikre renere luft og samtidig undgår, at lovlydige rederiers konkurrenceevne bliver skadet, så er det helt afgørende, at man allerede nu planlægger, hvordan vi sikrer global og ensartet håndhævelse”, siger Maria Bruun Skipper.
Eksempelvis bør den danske miljø- og fødevareminister og erhvervs- og vækstminister arbejde for at sikre et ensartet niveau for bøder i EU-landene – og vel at mærke på et niveau, der matcher den økonomiske gevinst, der er ved at omgå reglerne. Desuden bør Danmark sammen med andre lande i IMO allerede begynde at få fastlagt et effektivt kontrolsystem, så man er klar, når de globale regler træder i kraft i 2020 eller 2025.
Et mellemstort containerskib kan spare op til en million kroner på en tur gennem Nordsøen og Østersøen ved at sejle på brændstof med for højt svovlindhold, og flere skibe er allerede blevet taget i at snyde på vægten. Når man på globalt plan skal ned på 0,5 procent, bliver besparelsen på mellem 1,5 og 3 millioner kroner for turen fra Nordeuropa til Japan og retur.
Men det har vist sig at være kompliceret at straffe svovlsynderne. Eksempelvis har 15 skibe i nabolandet Sverige overtrådt lovgivningen siden 1. januar 2015, men endnu er ingen blevet dømt, fordi den svenske straffelov siger, at anklagemyndigheden skal have klare beviser for, at man har haft intention om at begå noget ulovligt. I Danmark afventer erhvervet stadig udfaldet af seks sager om overtrædelse af kravene, hvoraf foreløbigt én sag kører som en politisag.
Kilde: Danmarks Rederiforening