Mols-Linien: Sjældent brug for slæbebåde

Selv om Mols-Liniens hurtigfærger jævnligt må have assistance fra slæbebåde til at komme ud af Aarhus Havn når det blæser kraftigt, afviser rederiets chefkaptajn overfor Maritime Danmark at KatExpress-færgerne er specielt vindfølsomme.

”KatExpress-færgerne er ikke mere følsomme over for blæst end andre hurtigfærger. Vi har en track record, der taler for sig selv. Generelt sejler vi i vindstyrker i op til 27 m/s, og hvis man ser et år tilbage, vil man observere mindre end en håndfuld aflysninger på grund af vejret”, skriver chefkaptajn Flemming Ejlersen i en E-mail til Maritime Danmark.

Senest opstod problemet lørdag den 30. januar, hvor KatExpress 2 måtte have hjælp af slæbebåden Aros for at komme ud Aarhus Havn på grund af kraftig blæst. Der er dog sjældent hurtigfærgerne har behov for slæbebådsassistance, mener chefkaptajnen.

”Det er i et meget begrænset omfang. I 2015 drejede det sig om i alt 12 assistancer fordelt på alle 3 Mols-Linien skibe”, skriver chefkaptajn Flemming Ejlersen.

KatExpress 1 har dog i sit tidligere liv som færge mellem Le Havre og Portsmouth, under navnet Norman Arrow, haft betydelige problemer med havnemanøvrer i kraftig vind. Det vidner en rapport fra den britiske havarikommission, Marine Accident Investigation Branch (MAIB), om.

Rapporten, der udkom i maj 2011, omhandler to påsejlinger. Konklusionen er, at ulykkerne skete som følge af en manglende evne til at manøvrere skibet, som det var hensigten på grund af kraftige vindstød.

Her er et kort uddrag fra den britiske havarirapport fra MAIB:

On 31 March 2010, the UK registered high speed ferry Norman Arrow was damaged when she struck fixed fendering in Portsmouth International Port while attempting to move between berths. Five months later, on 29 August, Norman Arrow was again damaged when she struck a mooring dolphin as she approached her berth in Le Havre, France. There were no injuries, but after both accidents the vessel had to be taken out of service and repaired in dry dock. The accidents occurred as a result of an inability to manoeuvre the vessel as intended in the strong winds encountered.

”Mols-Liniens kaptajner har stor erfaring med sejlads med hurtigfærger af forskellig slags, og KatExpress 1 (Ex. Norman Arrow) er ikke vanskeligere at manøvrere end så mange andre. Uheldet i Le Havre skyldtes manglende navigationsudstyr. Kaptajnen var ikke klar over skibets afdriftsretning og hastighed. Inden færgen blev i drift sat i Mols-regi, blev navigationsudstyret forbedret væsentligt”, skriver Flemming Ejlersen til Maritime Danmark.

Du kan læse hele havarirapporten på 41 sider HER

Redaktionen

Relateret indhold

24.04.2024Maritimedanmark.dk

Røde Hav-konflikten øger skibes CO2-udledning dramatisk

24.04.2024Maritimedanmark.dk

MSC lægger mia-bud på norsk bilrederi

24.04.2024Maritimedanmark.dk

Ø-færge ude af drift på grund af uheld med dok

24.04.2024Maritimedanmark.dk

Medier: Danske rederier har sejlet med russisk olie

23.04.2024Maritimedanmark.dk

Svensk flådechef: Den russiske skyggeflåde mistænkes for at spionere

22.04.2024Maritimedanmark.dk

Forberedelserne til fremtidens digitale søkort går i gang

22.04.2024Maritimedanmark.dk

Svitzer henter ny kommerciel direktør i Maersk

22.04.2024Maritimedanmark.dk

En tredje midlertidig kanal er åbnet - men kun for mindre skibe

Jobmarked

Se alle

Thyborøn-Agger Færgefart

Navigatør søges til fast stilling

Thyborøn-Agger Færgefart søger navigatør med tiltrædelse snarest muligt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.05.2024

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter

Drømmer du om at opleve Grønland og få erfaring med sejlads i arktisk farvand, så søger Royal Arctic Line netop nu enkelte navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fiskeristyrelsen

Kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen

Interesserer du dig for gastronomi, kost og ernæring? Har du lyst til at sejle og samtidig lave sund mad? Så er der et ledigt job som kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Fiskeristyrelsen søger en 1. styrmand/overstyrmand som afløser

Er du en velkvalificeret styrmand eller overstyrmand? Er du omstillingsparat og serviceminded? Vil du bidrage til at opfylde styrelsens ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af både kontrol- og tilskudsområdet? Så søger Fiskeristyrelsen en styrmand på afløservilkår.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Skibsassistent til fiskerikontrolskibet Nordsøen i Fiskeristyrelsen

Er du en velkvalificeret sømand? Og har du interesse for fiskerikontrol og søredning? Så har vi i Fiskeristyrelsen en ledig stilling som skibsassistent.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Københavns Maskinmesterskole

Maskinmesterskolen København (MSK) søger en faglærer til vores værkstedsforløb i Sisimiut, Grønland.

Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for det maritime område og grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle