Mærsk vil udvikle bæredygtig ophugning
Mærsk Gruppen har besluttet sig for at engagere sig i udviklingen af bæredygtig ophugning af skibe i Alang, Indien. Gruppen vil hjælpe udvalgte ophugningsværfter i Alang med at opgradere deres faciliteter og deres praksis, så de kan leve op til Mærsk Gruppens standarder.
”Mærsk Gruppens politik er kun at ophugge skibe på en ansvarlig måde. Der har imidlertid ikke været nogen ændringer i praksis inden for dette område, og i dag er ansvarlig ophugning kun mulig på et begrænset antal værfter i Kina og Tyrkiet”, siger Annette Stube, leder inden for bæredygtighed i Mærsk Gruppen.
Markedet for skibsophugning er domineret af en praksis, der har været uændret i årtier. Ud af i alt 768 skibe, som blev ophugget i 2015, blev 469 – hvilket er 74 procent af den samlede bruttotonnage, som blev skrottet – solgt til faciliteter på strande i Indien, Pakistan og Bangladesh. Her er der mange udfordringer for både arbejderne og miljøet.
Mærsk Gruppen vurderer, at den ekstra omkostning ved ansvarlig ophugning på eksisterende værfter vil udgøre 1-2 millioner dollar pr. skib for Gruppen.
I dag er fire værfter i Alang certificeret efter IMO’s og Hong Kong-konventionens standarder. Efter adskillige besøg ved opgraderede faciliteter i Alang i 2015 har Mærsk Gruppen konkluderet, at der kan blive sat fart på ansvarlig ophugning i området, hvis man engagerer sig i det.
”Vi ønsker at spille en rolle i forhold til at sikre, at ansvarlig ophugning bliver en realitet i Alang, Indien. For at finde bæredygtige løsninger arbejder vi på at opbygge en bredere koalition med andre skibsredere og har igangsat et engagement med et antal nøje udvalgte værfter i Alang. Det omfatter at forbedre de lokale affaldsfaciliteter og hospitaler – og at opgradere beboelsesforholdene for migrantarbejderne i Alang”, siger Annette Stube.
Mærsk Gruppen engagerer sig i udviklingen af bæredygtig ophugning på langt sigt og vil i de kommende år arbejde direkte sammen med udvalgte certificerede værfter i Alang for yderligere at opgradere deres faciliteter og praksis, så de lever op til Mærsk Gruppens standarder.
Kilde: A.P. Møller-Mærsk