Mindre gods i Hamburg Havn i 2015
Tørlastgodset voksede i Hamburg Havn i 2015 med 5,8 procent til 45,5 millioner ton i forhold til 2014. Til gengæld faldt containermængderne 9,3 procent til 8,8 millioner TEU i forhold til året før, så alt i alt faldt godsmængderne 5,4 procent til 137,8 millioner ton.
”Enhver, der er bekendt med havneforretningen, vil indse, at Hamburg Havns succes ikke udelukkende kan måles i TEU. Dens succes består af mange elementer. Det, der gør Hamburg Havn stærk, er dens egenskab af universalhavn. Hamburg Havn er faktisk en af de største og mest varierede industrielle zoner i Tyskland”, siger senator Frank Horch i forbindelse med årsregnskabet for 2015.
Der var 2,8 procent flere containere, der blev transporteret på jernbane til og fra baglandet, og 27,5 procent flere containere blev transporteret på skib ad de indenlandske vandveje. Til gengæld blev der håndteret 800.000 TEU mindre end i 2014 til og fra lande som Kina, Rusland og Polen.
”Blandt Nordeuropas havne har Hamburg Havn opretholdt sin stærke position på containertrafik i Østersøregionen. Sammenlignet med havne som Antwerpen og Rotterdam rapporterer Hamburg om en syv procentpoint større andel af transshipment-gods”, siger Axel Mattern, medlem af bestyrelsen for Hamburg Havn Marketing.
”Det er en af grundene til, at Hamburg er mere alvorligt påvirket end Antwerpen eller Rotterdam af svagheden i Kinas udenrigshandel og Ruslands økonomiske problemer for eksempel”, tilføjer Axel Mattern.
En stor del af det gods, der håndteres i Hamburg til og fra Rusland og Kina, bliver losset fra oceangående containerskibe og over på feederskibe.
”Den kinesiske containertrafik faldt med 14,4 procent og den russiske med 34,4 procent og kunne ikke opvejes af vækst i containertrafikken med andre lande såsom Malaysia, Indien, De Forenede Arabiske Emirater eller Mexico”, siger Axel Mattern.
Kilde: Hamburg Havn