Mærsk har lave forventninger til 2016
I går kunne A.P. Møller-Mærsk i årsregnskabet for 2015 præsentere den værste bundlinje i ni år, og forventningerne til 2016 er bestemt ikke bedre. Mærsk Gruppen er nemlig hårdt presset inden for containerskibsfarten og ikke mindst inden for olien.
”Containerraterne og olieprisen er to helt afgørende faktorer for, hvor god vores indtjening vil være. Og i år er de to helt i bund. Derfor har vi haft historisk svære markedsforhold i 2015”, siger Nils Smedegaard Andersen, adm. direktør i A.P. Møller-Mærsk.
I 2016 forventer koncernen et resultat, der ligger betydeligt lavere end i 2015.
”Med de rater, vi har nu, og de oliepriser, vi forudser, så tror vi, det bliver mere end en normal afvigelse”, siger Nils Smedegaard Andersen.
Det er ikke så meget Maersk Line, der bliver et problem. Der skal fragtraterne bare være en lille smule bedre end nu, for at det går ganske udmærket. Derimod er olieprisen et stort problem. Maersk Oil tjener først penge, når olieprisen når op på 45-55 dollar pr. tønde, og ingen tror på, at olieprisen når op på 45 dollar pr. tønde i 2016. Dermed er der lagt op til, at Maersk Oil får underskud i 2016.
På sigt kan der desuden ske det, at olieforretningen går hen og bliver overflødig.
”Det er helt klart et scenarie, at hovedparten af bilflåden i store byer er elektrisk om 20 eller 30 år. Og olie bliver jo primært brugt til transportformål. Så hvis bilerne bliver elektrificeret, vil olieforbruget falde. Så vil vi tage bestik af det til den tid”, siger Nils Smedegaard Andersen.
Nettoomsætningen i A.P. Møller-Mærsk faldt 15 procent til 267,8 milliarder kroner i 2015 på årsbasis, mens overskuddet efter skat faldt hele 82 procent til 6,1 milliarder kroner i forhold til 2014. Gruppen leverede dog alligevel et stærkt cash flow fra driftsaktiviteterne på 8 milliarder dollar i 2015 mod 8,8 milliarder dollar i 2014.
Kilde: Dagbladet Børsen