Tallinks nye LNG-færge tager form
Samlingen af skroget på Tallinks nye LNG-drevne hurtigfærge Megastar startede i går ved værftet Meyer Turku. Den nye færge bliver et højdepunkt, når det gælder bæredygtighed og effektivitet i Østersøen. Udover, at færgen er LNG-drevet, får den et revolutionært nyt skrog, som giver meget mindre vandmodstand og let kan sejle i is.
”I løbet af et år har vi designet Tallinks nye hurtigfærge i godt samarbejde med skibsrederen for at kunne vise vores næste generations LNG-fremdrivning og en ny arkitektur. Desuden har vi præ-produceret dele til skibet. Inden for skibsbygning er konstant udvikling normen, og der er meget lidt tid til tradition. Men der er stadig disse særlige øjeblikke inden for skibsbygning, som fortjener, at vi stopper op og ser tilbage på vores arbejde. I dag begynder vi at samle de præ-producerede dele, og skibet begynder at ligne et skib”, siger Jan Meyer, adm. direktør for Meyer Turku.
Køllægningsceremonien blev overværet af gæster fra Meyer Turku, Tallink og klassifikationsselskabet Bureau Veritas.
Megastar bliver 212 meter langt og får plads til 2.800 passagerer. Efter planen skal skibet sættes ind mellem Tallinn og Helsinki i begyndelsen af 2017. Megastar vil sejle på LNG, men vil også blive i stand til at sejle på marine diesel (MGO).
Adm. direktør for Tallink Grupp, Janek Stalmeister, siger:
”Da dette er vores første LNG-skib med opgraderinger inden for så mange områder, fejrer vi hvert skridt, der bringer os tættere på leveringen næste år. Vi kan ikke vente med at bringe dette fantastiske skib til vores passagerer”.
Kilde: Tallink Grupp