Søfragt bidrog til væksten hos DSV
Transportkoncernen DSV fik en pæn fremgang i 2015. Nettoomsætningen voksede knap fem procent til 50,9 milliarder kroner sammenlignet med 2014, mens overskuddet efter skat voksede fra 1,5 milliarder kroner i 2014 til 2,1 milliarder kroner i 2015.
”2015 var et godt år for DSV. Vi vandt markedsandele inden for alle forretningsområder og realiserede en stærk vækst i indtjening og pengestrømme. Det var først og fremmest Air & Sea-divisionen, der drev væksten i indtjeningen, mens Road-divisionen også leverede et godt comeback. 2015 blev året, hvor vi eksekverede på vores strategi om vækst via opkøb, og i januar 2016 blev købet af UTi Worldwide Inc. endeligt godkendt. Nu forestår et stort arbejde med at integrere to globale logistikvirksomheder og løfte indtjeningen i UTi”, siger adm. direktør i DSV, Jens Bjørn Andersen, som kommentar til årsregnskabet for 2015.
Markedet for søfragt har i 2015 været præget af en svag efterspørgsel og tilgang af nye skibe, og det har ført til, at markedsvæksten inden for containertransport globalt har været begrænset til 0-1 procent. Desuden har der ligefrem været negativ vækst på ruten fra Asien til Europa, som er DSV’s vigtigste handelsrute. Ikke desto mindre har DSV på alle handelsruterne inden for søfragt haft en samlet vækst på to procent i antallet af transporterede containere, og dermed har DSV haft en vækst, der ligger over markedsvæksten.
Inden for søfragt havde DSV i 2015 en nettoomsætning på 12,5 milliarder kroner, hvilket skal sammenlignes med 13,1 milliarder kroner i 2014. På trods af dette fald steg bruttofortjenesten fra søfragt fra 2,7 milliarder kroner i 2014 til 3,1 milliarder kroner i 2015.
Nedgangen i nettoomsætningen skyldes, at de gennemsnitlige fragtrater har været lavere end i 2014. På den anden side er bruttofortjenesten pr. sending steget i forhold til sidste år primært på grund af højere valutakurser samt en stigende mængde value added services. Det vil sige ydelser som ordrestyring, fortoldning og fragtforsikring.
Kilde: DSV