Søfartens eksportbidrag faldt i 2015
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at eksportbidraget fra søtransporten i 2015 er faldet en smule siden 2014. Den aktuelle krise indenfor flere af søfartens sektorer kan især aflæses i et svagt 4. kvartal.
”Rederierne er fortsat Danmarks største eksporterhverv, selv om de aktuelle udfordringer med fragtrater og overkapacitet selvfølgelig er at spore. Det er dårlige tider for international søfart, og trods det leverer danske rederier alligevel et solidt bidrag til den danske økonomi. Men det er klart, at når verdens samlede handelsflåde siden 2010 er vokset cirka dobbelt så hurtigt, som verdenshandlen, så giver det udfordringer”, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danmarks Rederiforening.
Der er mørke skyer i horisonten. For selv om 2015 bød på det næststørste eksportbidrag fra rederierne nogensinde, så skiller 4. kvartal sig negativt ud. Den globale nedgang i fragtraterne på flere centrale markeder står således at læse i eksporttallene, samtidig med at en række økonomier verden over har mistet pusten.
”Vi ser en overkapacitet på flere markeder, da verdenshandlen ikke har udviklet sig som forventet. Den globale handelsmotor kører ganske enkelt i et lidt lavere gear, og tilgangen af kapacitet til søs har ikke tilpasset sig de realiteter. De markedsforhold kan danske rederier ikke gemme sig for. Derfor er det afgørende, at de danske rammevilkår er fornuftige. Det er en forudsætning for, at det bliver danske rederier, som står klar til at gribe væksten på den anden side af den svære periode”, siger Anne H. Steffensen.
Kilde: Danmarks Rederiforening