Foreløbig bjærgningsplan for Sea Worker
Der er nu udarbejdet en foreløbig bjærgningsplan for installationsplatformen Sea Worker, der den 27. januar gik på grund ud for Nymindegab og siden er kæntret. Første fase er at fjerne de 150.000 liter dieselolie der befinder sig om bord sammen med store mængder smøreolie
”Der er lavet en foreløbig bjærgningsplan, så nu venter vi bare på, at den kan gå i gang. Men som det ser ud nu, så er vejret ikke til det. For at fartøjet kan blive tømt, kræver det, at der er knap så meget sø og knap så meget vestenvind. Mandag og tirsdag bliver det i hvert fald ikke, men onsdag er der en mulighed for, at vejret bliver så godt, at tanken kan tømme”, sagde orlogskaptajn på miljøskibet Gunnar Seidenfaden, Øivind Bach Pedersen, søndag til TV2 Midt-Vest.
Miljøskibet har siden sidste uge ligget stand-by i Hvide Sande, klar til at rykke ud hvis der skulle vise sig tegn på miljøudslip fra Sea Worker.
”Når Sea Worker skal tømmes, så vil slæbebåden Torsten sejle ud og assistere, imens der bliver boret huller i tanken. Der vil blive ført slanger ned i tanken, som suger olien op, så det ikke løber ud i havet”, siger orlogskaptajnen til den regionale TV-station.
Sea Worker var undervejs fra Frederikshavn til Esbjerg trukket af slæbebåd, da kablet mellem de to fartøjer natten til 27. januar sprang i hårdt vejr. Sea Worker’s 15 mand store besætning gik i redningsflåderne og blev alle reddet i god behold af redningsbåden fra Hvide Sande. Kort efter besætningen var reddet stødte installationsplatformen på grund knap 2 kilometer for kysten.
Onsdag i sidste uge kæntrede platformen og Sea Worker ligger nu på hovedet delvist under vand.
Det hollandske bjærgningsfirma Smit Salvage er hyret ind til at bjærge Sea Worker.
Kilde: TV2 Midt-Vest