Lalandia Swan genopstår som bulkcarrier
Middelfart-tankskibet Lalandia Swan er genopstået som selvlosser bulkcarrieren Manitoulin under canadisk flag og kom i slutningen af november til St. Lawrence Seaways efter rejsen over Stillehavet fra Kina.
Dermed har Lower Lakes Towing Company afsluttet et langvarigt ombygningsprojekt, der er endt med at rederiet, der er en del af Rand Logistic-gruppen, har kunnet præsentere den første fornyelse af bulk-tonnagen på Søerne i 40 år og tillige har rederiet nu den største bulkcarrier overhovedet på St. Lawrence i flåden.
Ideen med at anvende Lalandia Swan som en art donorskib til en nybygning fødtes i slutningen af 2013, da Uni Tankers direktør Torben Andersen var i markedet for at få solgt den aldrende tanker. Den var bygget med isforstærkning og ideen var at canvasse i Canada, og dermed få skibet væk fra rederiets traditionelle markeder i Europa inklusive Østersøen.
Det lykkedes så på den måde, at skibet blev interessant for Lower Lakes Towing, som ved at ombygge et eksisterende skib kunne få et skib, der rent teknisk var en nybygning betydeligt hurtigere end hvis, rederiet blot bestilte en bulkcarrier helt forfra. Leveringstid på maskineri og udstyr i øvrigt blev reelt overhalet indenom ved at bruge et eksisterende skib.
- Jeg havde ikke set den mulighed, men var naturligvis med på tanken og vi har da også hjulpet det canadiske rederi langt henad vejen for at få projektet skubbet i gang og få solgt vor aldrende, men godt vedligeholdte tankskib, siger Torben Andersen, CEO, Uni Tankers.
Lalandia Swan var ved salget til Canada nået en alder på 22 år og dermed kritisk nær den 25 års grænse,
som ville udelukke skibet fra sejlads på stort set alle tankanlæg rundt i Europa uagtet skibets aktuelle tekniske standard.
Læs hele historien om det tidligere Lalandia Swan i den seneste udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder: