Besværlig bjærgningsaktion
A2Sea’s installationsfartøj Sea Worker ligger stadig ud for Nymindegab på vestkysten. Inden fartøjet kan bjærges, skal de 178.000 liter dieselolie pumpes ud. Bjærgningsoperationen besværliggøres desuden af, at fartøjet har vendt sig på hovedet.
”Planen er, at man skal tømme de 178.000 liter dieselolie ud af fartøjet, før man forsøger at bjærge det, for det vil være meget skidt, hvis det slipper ud. Det er jo ikke en uoverskuelig mængde, men nu ligger prammen på hovedet, og det gør det hele noget mere vanskeligt”, siger vagthavende for Maritime Assistance Service fra Joint Operations Center i Aarhus.
Løftesystemet til prammens ben er blevet beskadiget under kæntringen, har et hold specialister konstateret, da de tilså prammen. Desuden har bølgerne fået prammen til at vælte om på siden og derefter til at ligge helt på hovedet.
”Tre af dens ben havde sat sig fast i havbunden, men så er den altså alligevel blevet ustabil, når bølgerne har stået og slået imod den”, forklarer vagthavende.
Ansvaret for at bjærge prammen ligger hos A2Sea, der ejer fartøjet.
”Oil recovery er, hvad der er ved at blive forberedt. Det kan ikke ske i det lille vejrvindue, der er i morgen. Der skal man ud at undersøge, hvor man kan komme til tankene, og hvordan man kan bjærge olien derfra. Det skal så indarbejdes i den endelige plan herfor, som så skal udføres, når der er et tilstrækkeligt stort vejrvindue til det. Endelig bjærgning af fartøjet er der ikke nogen plan for endnu”, siger Jens Frederik Hansen, adm. direktør for A2Sea.
Kæntringen af Sea Worker giver ikke A2Sea noget nævneværdigt økonomisk tab. Fartøjet er forsikret, så et økonomisk tab vil blive begrænset, og der ventede ikke fartøjet nogen større opgaver, som andre af rederiets skibe ikke kan overkomme.
Kilde: ing.dk