IMO skal stå for miljøregulering
Skibsfartens udledning stiger med mellem 50 og 250 procent frem mod 2050, hvis ikke der tages nye initiativer, og derfor skal vi fortsat presse på for, at IMO tager de nye initiativer, siger energi-, forsynings- og klimaminister Lars Lilleholt.
”Danmark og EU arbejdede hårdt for, at den globale klimaaftale skulle omfatte international transport, herunder skibsfart. Fra dansk side havde vi gerne set, at aftalen understregede, at skibsfart også skulle være en del af løsningen, og at FN’s søfartsorganisation (IMO) skal tage initiativerne til en global bindende regulering”, siger Lars Lilleholt.
”Det lykkedes desværre ikke, men det betyder ikke, at arbejdet stoppede i Paris. International skibsfart tegner sig i dag for cirka tre procent af de globale CO2-udledninger, hvilket er mere end Tysklands samlede udledninger”.
”Derfor vil vi fra dansk side blandt andet fortsætte arbejdet i relevante FN-organisationer med henblik på, at IMO udmønter en effektiv global regulering af skibsfart”, siger Lars Lilleholt.
Kilde: Søfartens Ledere