Færgesamarbejde skal skaffe flere kunder
Et samarbejde mellem rederier og turistbranchen skal skaffe flere besøgende til de mange danske øer. Fælles markedsføring og mulighed for at booke billetter og ophold via en fælles portal er en af løsningerne oplyser Rederiet Færgens salgs- og marketingsdirektør, Lindy Kjøller, til Maritime Danmark.
Det er rederiet Færgen, Danmarks største ø-rederi med ruter til henholdsvis Bornholm, Samsø, Fanø, Als, Lolland og Langeland, der har taget initiativet med oprettelse af bookingportalen Dansk Ø-ferie. Tanken er, at Dansk Ø-ferie skal være et samarbejdsprojekt, hvor alle danske øer kan markedsføre sig i samlet flok i stedet for at konkurrere om opmærksomheden enkeltvis.
Ideen er at lave et koncept, der svarer til ø-hop, som det kendes fra Middelhavet og specielt de græske øer. Der er planer om en eller anden form for mængderabat eller klippekortsordning, så man sparer penge ved at sejle flere gange med de danske ø-færger. Det er endnu uvist, hvordan ordningen bliver.
”Foreløbig er der tæt på at være en aftale på plads mellem Færgen og Læsø-færgen. Forhandlinger med Ærø-færgerne er også godt i gang, ligesom der forhandles med Rømø, der godt nok er landfast med Jylland, men har færgeforbindelse til Sylt i Tyskland. Der kommer også en aftale med Samsø Rederi, så man kan sejle til og fra øen fra både Jylland og Sjælland”, siger Lindy Kjløller til Maritime Danmark.
Ifølge Lindy Kjøller er der taget kontakt til sammenslutningen af Danske Småøer, der omfatter 27 mindre øer med i alt 24 forskellige færgeforbindelser. Han har forhåbninger om, at der snart kommer forhandlinger i gang, da det virkelig kan sætte skub i projektet.
Det er endnu uvist, hvornår de første aftaler er helt på plads og den egentlige markedsføring for alvor går i gang. Rederiet Færgen har dog allerede omtale af muligheden for ø-hop på sin hjemmeside. Der vil også blive lavet markedsføring i tyskland, da mange tyskere hvert år besøger de danske øer.
Redaktionen